Karakterer og klagerett

Når elever avslutter ett eller flere fag, settes det en standpunktkarakter som kommer på elevens vitnemål.

Våren 2024 publiseres karakterene fredag 7. juni kl. 14.00. Klagefrist er 17. juni kl. 14.00

Grunnlaget for karakterfastsettelse i ungdomsskole er en helhetsvurdering av elevens kompetanse på slutten av skoleåret. Dette innebærer at elevens forutsetninger i de ulike fagene ikke blir trukket inn i karakterfastsettelsen, med unntak av karakteren i kroppsøving på ungdomstrinnet.

Dersom du mener karakteren du har fått ikke stemmer med den kompetansen du har, ber vi deg gjøre følgende:
1. Ta kontakt med faglærer per telefon eller mail og be om en samtale for å få begrunnelse for karakteren(e). Eleven eller foresatte kan også kontakte kontaktlærer for å få hjelp til å opprette kontakt faglærer.
Ønsker du fortsatt å klage, gjør du følgende:
2. Send en skriftlig klage til skolen (rektor). Klagen må signeres av eleven eller foreldrene. Det må gå fram hva eleven klager på, og klagen bør inneholde annen relevant informasjon og begrunnelsen for klagen.
3. Faglærerbegrunnelse samt rektors uttalelse sendes samlet til Statsforvalteren med kopi til klager.
4. Statsforvalteren avgjør om klagen tas til følge eller ikke.
5. Tas klagen til følge, sendes saken tilbake til skolen for ny vurdering og det er rektor som fastsetter endelig karakter. Denne kan ikke påklages.
Tas klagen ikke til følge, blir karakteren stående.

Vær oppmerksom på at:  Man har klagerett på om karakteren viser riktig kompetanse, og om den er satt på riktig grunnlag. Man skal også ha fått vist kompetanse på ulike måter.

Man kan ikke klage på underveisvurderingen. Dersom man er misfornøyd med informasjonen man får gjennom skoleåret må det tas opp underveis i året.

Husk at du:
• Må klage innen ti dager etter at karakteren din er satt.
• Snakker med faglæreren før du bestemmer deg for å klage. Du kan også få råd fra kontaktlærer eller rektor.
• Må levere klagen skriftlig til skolen din
• Må undertegne klagen din

Resultatet av klagen kan være at du beholder karakteren din, eller at du får en bedre eller dårligere karakter. Du får vite resultatet av klagen av skolen din.

For mer utfyllende informasjon: Informasjon om klagerett