KLASSER Forside
Klasse 5
Klasse 6
Klasse 7
Besøksadresse Skipsbyggergata 19 A 4077 Hundvåg Telefon: 51913770 Send oss e-post
Postadresse Postboks 8069, Forus 4068 STAVANGER
Rektor: Nina Elise Grødem
Calendar
Title and navigation
<<<september 2024><<
september 2024
mtotfls
02030405060708
16171819202122
30010203040506
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Innlogging på nettside for ansatte
minadmin.no
Skolehelsetjeneste Buøy skole

Velkommen til skolehelsetjenesten ved Buøy skole!

Helsesykepleiere på skolen er Mari Øie Bergsagel og Charlotte Hanken Skulbru

Vi er tilgjengelig på skolen:

Mandag: 09.00-14.00

Onsdag: 09.00-14.00

Har du spørsmål eller bekymring vedrørende ditt barns helse, trivsel eller utvikling, er du velkommen til å ta kontakt!

Telefon:
Mari:         51 50 86 45
Charlotte: 51 91 24 09

Epost: mari.oie@stavanger.kommune.no / charlotte.hanken.skulbru@stavanger.kommune.no

OBS! Ingen sensitive opplysninger per e-post, kun avtaler.

Skolehelsetjenesten har som oppgave å drive helsefremmende og forebyggende arbeid i skolen.
Tjenesten består av lege (rutinemessig undersøkelse i 1.klasse) og helsesykepleier (tilstede i det daglige).

I starten av skoleåret hilser helsesykepleier på klassene og informerer om tilbudet.

Tilbudet fra skolehelsetjenesten kan du også lese mer om her

Barnesyn:
Stavanger kommune/skolehelsetjenesten skal ha et felles barnesyn der barn skal bli møtt med åpenhet, samarbeid, ydmykhet og kjærlighet.

Dette bygger på FNs barnekonvensjon:

- Barnets beste

- Barn har rett til informasjon
Barn skal ha kjennskap til skolehelsetjenesten og at de har rett på god helsehjelp
Barn har rett på helseundervisning
Barn har rett til å ha trygge oppvekstsvilkår på skolen, i fritiden og hjemme

- Barn har rett til privatliv
Barn har rett til å oppsøke og snakke med helsesykepleier uten at foreldre er gjort kjent med kontakten
Foreldre skal få informasjon som er nødvendig for å ivareta sitt foreldreansvar

- Barn har rett til å uttale seg trygt
Alle barn opplever til tider vanskelig ting. Det er viktig for barn å ha tillit til at man kan snakke med voksne, både foreldre, ansatte på skole/, PPT,  barnevern og helsetjenesten
Det er viktig for barn at foreldre støtter barnet i å snakke fritt med hvem han/ hun ønsker

Skolehelsetjenesten jobber forebyggende og helsefremmende:
Alle elever får tilbud etter et fast program, og enkeltelever følges opp i samarbeid med foreldrene. Skolehelsetjenesten skal ikke drive behandling. Ved sykdom må fastlege kontaktes.

Vanlige tema:
-Trivsel, klassemiljø, mobbing
- Når eleven ikke vil/gruer seg for å gå på skolen
- Pubertet og vekst/utvikling
- Spørsmål vedrørende psykisk helse, syn, hørsel, søvn, sengevæting og andre plager

Barn vil ofte påvirkes av hvordan en har det i familien. Noen ganger kan familier komme i en vanskelig livssituasjon. (For eksempel samlivsbrudd, fysisk og psykisk sykdom, rus, tap av nære). Skolehelsetjenesten oppfordrer foreldrene til å informere om dette til skolen og/eller helsesykepleier, slik at barnet kan møtes på en god måte i en vanskelig livssituasjon.

Faste oppgaver i barneskolen:
1. trinn
Bli kjent med klassen/presentasjon
Delta på foreldremøte
Undervisning- forebygge vold og seksuelle overgrep
Høyde og vektmåling
Skolestartundersøkelse: Samtale med helsesykepleier og lege

2. trinn
Tilbud om vaksine mot difteri, stivkrampe, kikhoste og polio
Individuell oppfølging etter behov.

3. trinn
Delta på foreldremøte
Helseopplysning i gruppe/klasse. Tema: vold og overgrep.
Rutinemessig tilbud om å måle høyde/ vekt av alle elever

4. trinn
Individuell oppfølging etter behov.

5. trinn

6. trinn
Tilbud om vaksine mot meslinger, kusma og røde hunder (MMR)
Helseopplysning i grupper med tema pubertet, menstruasjon og hygiene

7. trinn
Tilbud om HPV vaksine til jenter og gutter

Samarbeid
Skolehelsetjenesten samarbeider med lærere, PPT, lege, barnevern og andre aktuelle instanser. En utvidet del av helsestasjon- og skolehelsetjenesten er Barne- og familiesenteret. Helsesykepleier kan formidle kontakt med disse tjenestene for elever og familier eller familien kan selv ta kontakt direkte. Helsesykepleier har taushetsplikt, og bringer ingen opplysninger videre uten i samråd med barnets foresatte. Helsykepleier ønsker kontakt med alle ny-tilflyttede elever.

Les mer om:
Stavanger kommunes hjemmeside, http://www.stavanger.kommune.no/ har informasjon om Barne- og familiesenteret (foreldreveiledning), Sorggrupper for barn, Barn som pårørende grupper og Livsstilskolen. Skriv hva du søker etter rett inn i hovedsøkefeltet.

Journalføring
Det opprettes journal på alle barn som får tilbud om konsultasjoner og helseundersøkelser ved helsestasjonen. Når barnet begynner på skolen sendes journalen til skolehelsetjenesten. Journalen skal bidra til at barnet får faglig forsvarlig oppfølging fra nyfødtalder til og med 10. klassetrinn. Journalen består av en papirjournal og en elektronisk journal. Den inneholder blant annet helseopplysninger og vaksinasjonsstatus, nedtegnelser fra helseundersøkelser og samtaler, og kopier av brev og epikriser (jf. Forskrift om pasientjournal).

Gi oss beskjed dersom dere flytter. Vi sender da journalen til den nye skolehelsetjenesten, slik at de kan følge opp barnet videre.

Innsynsrett
Foreldre/foresatte har som hovedregel rett til innsyn i samtlige opplysninger som omhandler barnet. Når barnet er mellom 12 og 16 år skal opplysninger ikke gis til foreldrene eller andre med foreldreansvaret når barnet av grunner som bør respekteres, ikke ønsker dette. Informasjon som er nødvendig for å oppfylle foreldreansvaret, skal likevel gis foreldre eller andre med foreldreansvaret når barnet er under 18 år (jf. Pasient og brukerrettighetsloven § 3-4.).