Ingen elever skal bli utsatt for krenkende ord eller handlinger på skolen eller på skoleveien.
Opplæringslovens kapittel 9A gir alle elever en individuell rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring.
Formålet med retten er at barn og unge skal være trygge på skolen, de skal oppleve å høre til og å være en betydningsfull del av fellesskapet.
Det er viktig å merke seg at skolemiljøet ikke er avgrenset til forhold på skolen i skoletiden, men gjelder også skoleveien, på turer og arrangementer i skolens regi i og utenfor skoletiden.
Barn og unge på Bærland skole skal møte åpne voksne som er ærlige og lyttende og som viser at de respekterer, tror på og bryr seg om barn og unge. De skal møte voksne som har mot til å ta barn og unge med på avgjørelser og få tilbakemelding fra dem, og mot til å handle dersom de ser at noen ikke har det bra. Da får vi trygge, rause og modige barn og unge.
Disse rettighetene og verdiene ligger til grunn for arbeidet med å utvikle Bærland skole til et trygt og godt faglig og sosialt læringsfellesskap.
I høyre marg finner dere en folder til foreldre fra læringsmiljøsenteret om retten til et trygt skolemiljø.