Lekser
på Bærland skole.
Vårt mål er å bli en så god skole som mulig. Leksepraksisen
vår er en av tradisjonene vi jevnlig har tatt opp til vurdering. Bakgrunnen for dette
er at både lærere, foreldre og elever bruker mye tid på å følge opp lekser, både de som
blir gjort og de som ikke blir gjort.
Grunnlaget for vårt forbedringsarbeid
skal fundamenteres på forskning om hva som gir høy læringseffekt. Når flere
studier viser at mye av hjemmearbeidet ikke har ønsket effekt, må vi være
kritisk til hvilke, og hvor mye lekser vi gir.
Den generelle leksedebatten
inkluderer momenter som elevenes lange skoledag, elevenes motivasjon og
”fritidspress” og foreldrenes tidsklemme.
Fokuset vårt skal være rettet
mot hva elevene har lært og forstått. Derfor er det fullt mulig å øve på ting
hjemme, både på initiativ fra dere som foreldre, fra eleven selv eller som en
avtale mellom lærer og elev.
Den aller viktigste læringseffekten
dere som foreldre kan ha, er å bry dere om barnas skolehverdag og å signalisere
at innsats og investering i utdanning er viktig. Støtt positivt opp rundt
skolens og elevens arbeid og ta eventuelle innvendinger med oss. Husk også at
din jobb er å gjøre elevene ”læringsklare” gjennom å sørge for nok mat og søvn.
Gjesdalskolen har utarbeidet noen felles overordnede retningslinjer for lekser. I tillegg har vi på Bærland utarbeidet noen mer konkrete forventninger til lekser ift tidsbruk, type lekser og oppfølging hjemme og på skolen. Begge disse dokumentene er lenket opp i margen til høyre.