Vi på Bærland skole har sammen med lærere og
ledere fra andre skoler i Gjesdal, arbeidet med å bedre vurderingspraksisen
vår. Dette er en del av den nasjonale satsingen kalt ” Vurdering for læring”,
satt i gang av Utdanningdirektoratet. Satsingen bygger på forskning og
erfaringer fra flere land og på erfaringer fra prosjektet ”Bedre
vurderingspraksis” (2007-2009).
Mange studier har vist at vurderingspraksis både
kan hemme og fremme læring. Vi vil at vurdering, i større grad enn før, blir et
redskap for læring og økt motivasjon for læringsarbeid.
Når vurdering av prestasjoner, arbeid eller
oppgaver brukes som grunnlag for videre læring og for å utvikle kompetanse, er
detvurdering
for læring. Dette innbærer at
vurderingsinformasjon brukes til å justere egen læring og
undervisningsopplegg underveis.
Det er særlig fire prinsipper som er
sentrale i vurderingsprosesser som har til formål å fremme læring.
- At elevene forstår hva de skal lære og hva
som er forventet av dem.
- At de får tilbakemeldinger som forteller dem
om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen.
- At elevene får råd om hvordan de kan forbedre
seg.
- At de er involvert i eget læringsarbeid ved
blant annet å vurdere eget arbeid og utvikling.
Vi har arbeidet med VFL siden høsten 2010. Vi har
ei arbeidsgruppe som jevnlig har vært på nettverksamlinger. Gruppa har fått
høre forelesere fra inn- og utland og de har arbeidet i nettverk med andre
skoler. VFL-gruppa har igjen ”kurset” de andre lærerne gjennom arbeidsoppgaver
og små forelsesninger. Vi har brukt mye av ”fellestida” vår på å sette oss inn
i teori og utvikle ny praksis. Vi kommer til å arbeide med dette også gjennom kommende skoleår, både med å bli bedre til å vurdere kompetanse, involvere elevene i vurderingsarbeidet og ikke
minst å utvikle nye fagplaner som er basert på VFL-tenkning. VFL er et
satsingsområde som forutsetter store endringer i lærernes tankegods og skolens
tradisjoner. Endringene er ikke gjort over natta. Vi kommer til å bruke god tid
på dette og gir oss ikke før vi ser at dette virker etter intensjonene og er
under huden på hele organisasjonen.
Sentralt i alt vurderingsarbeid står arbeidet med kjennetegn
på måloppnåelse og kriterier. Kjennetegn er beskrivelser av hva som
kjennetegner kompetanse på ulike nivå sett i forhold til mål/kompetansemål. Et kriterium er beskrivelse av hva som kreves av et
spesifikt arbeid eller en oppgave.
Vurdering for læring er all vurdering som gis underveis i opplæringen og som bidrar
til å fremme læring. Begrepet Vurdering
av læring brukes om
prøver og oppgaver som gir informasjon om kompetanse på et gitt tidspunkt.
Vurdering av læring knyttes gjerne til prøver og vurderinger som gis ved
avslutningen av et fag, et kurs eller en opplæringsperiode.
I forskrift til opplæringsloven brukes begrepet underveisvurdering og sluttvurdering. Formålet med underveisvurdering er å
fremme læring, utvikle kompetanse og gi grunnlag for tilpasset
opplæring. All vurdering i fag som foregår i løpet av opplæringen fram til
slutten av 10. klasse defineres som underveisvurdering. Underveisvurdering er
en rettighet for alle elever. Gjennom underveisvurderingen får lærer og
elev informasjon om elevens faglige progresjon. Denne informasjonen kan brukes
til å tilrettelegge opplæringen etter deres ulike behov. Når
underveisvurdering brukes til å fremme elevers læring og tilpasse
opplæringen er det vurdering for læring. Formålet med sluttvurdering er å gi
informasjon om nivået til elever ved avslutningen av opplæringen i fag.
Sluttvurderingen kan beskrives som vurdering av læring, men er ikke helt det
samme. I underveisvurderingen vil det også være prøver og oppsummerende
vurderinger (vurdering av læring) som gir informasjon om kompetanse på et gitt
tidspunkt. Det vil si at det er hvordan informasjonen fra
en prøve brukes som avgjør hvilken hensikt prøven
får.
Når elever involveres i vurderingsarbeidet, blir de mer klar
over hva som skal læres og hvordan de lærer. Samtidig kan de ved hjelp av
egenvurdering få et bilde av egen faglig utvikling. Dersom elevene er
aktivt med i vurderingsprosesser, vil de bli bedre til å reflektere over egen
læring og til å identifisere hvor de er i egen læringsprosess.
Elevene blir altså ikke bare klar over hva de lærer, men også hvordande
lærer. Med andre ord får de kunnskap om egne læringsstrategier som de kan bruke
til å tilpasse ulike læringssituasjoner. VFL og arbeidet med å lære elevene
gode læringsstrategier henger tett sammen.
For at elevene skal kunne få informasjon om hvor de står i sin
læringsprosess, og involveres i vurderingsarbeidet, er egenvurdering viktig. Egenvurdering vil si at eleven vurderer seg selv og
reflekterer over hvorvidt et læringsmål er nådd eller ikke. Ifølge Black og
Wiliam må elevene lære å vurdere seg selv, slik at de kan forstå hovedformålet
med det de skal lære, for så å forstå hva de skal gjøre for å nå målet. (Black
og Wiliam 1998).
Elevenes egenvurdering kan variere i tid og omfang. Dette kan
spenne fra noen få minutters refleksjon, ved hjelp av et vurderingsskjema eller
i samtale med en medelev, til mer komplekse og tidkrevende aktiviteter som
krever planlegging. Ved å vurdere seg selv får elevene mulighet til å
sammenligne eget produkt med kriterier som er satt på forhånd. De kan forstå
bedre om de bør endre strategi eller øve mer på det de allerede jobber
med.
Det at elever hjelper hverandre og gir tilbakemeldinger til
hverandre, ser også ut til å styrke elevers læring. Dette kaller vikameratvurdering.
Elevene gir hverandre konstruktive tilbakemeldinger på bakgrunn av
vurderingskriterier som er satt på forhånd. Det er derfor viktig at elevene har
et eierskap til kriteriene, slik at de vet hva de skal gi tilbakemeldingene ut
fra. En slik eierskapsfølelse får elevene når de er med på å utvikle kriteriene
som er satt for arbeidet. Kameratvurdering innebærer ikke at elevene setter
karakterer på hverandres arbeid. Slik som ved lærers vurdering bør
tilbakemeldingene være konstruktive og peke fremover, slik at elevene kan
hjelpe hverandre med å utvikle seg. Alle elever på Bærland har en læringsvenn
Ved at elever er med på å diskutere hva som teller ved vurdering
vil de i større grad få et bilde av hva som kjennetegner måloppnåelse. De blir
også mer bevisste hva som kjennetegner gode tilbakemeldinger.
Arbeidet med vurdering for læring på skolen vår er godt i gang og
vi gleder oss til å utvikle oss videre på feltet. Forskning viser, og vår
erfaring forteller oss, at dette virker og er en forutsetning for å øke
elevenes læringsutbytte.