Onsdag
20.november 2019 ble formannskapets forslag til budsjett for 2020 lagt fram.
Endelig budsjett skal vedtas av kommunestyret 16.12.2019. Høringsfrist er
5.12.2019. Hvilke konsekvenser vil minustiltakene innenfor skole kunne få? Les mer i denne artikkelen.
Forslag til budsjett skal behandles i FAU og SU. Ta kontakt med din foreldrekontakt med dine meninger om budsjettforslaget.
Onsdag 20.november 2019 ble formannskapets forslag til
budsjett for 2019 lagt fram. Endelig budsjett skal vedtas av kommunestyret 16.12.2019.
Høringsfrist er 5.12.2019.
Det er lagt fram en rekke minustiltak og reduksjoner for å
komme i mål med en innsparing på til cirka 7 millioner kroner i Lierne kommune
for 2020.
Blant de største minustiltakene er:
- Reduserte styrkingstimer (127 %)
- Redusert SFO/assistent/fagarbeiderressurs (66 %)
- Redusert ressurs til norsk for minoritetsspråklige
(40 %)
Gjennom snart ti år har skolene i Lierne fått tilført en
relativ stor pott til styrkingstimer. Denne potten har blitt brukt til å
forsterke opplæring av klasser, grupper av elever og enkeltelever. Formålet har
vært å gi tidlig innsats i tråd med sentrale og lokale politiske føringer.
Stortangen skole har gjennom målrettet bruk av disse midlene redusert andelen
spesialundervisning, og klart å gripe tidlig inn. Det foreslås nå en betydelig
reduksjon av styrkingstimene, og Stortangen skole vil ikke i like stor grad
klare å fange opp sosial og faglig skjevutvikling, ikke kunne gi tidlig innsats
i like stor grad eller ikke i like stor grad følge opp klasser, grupper av
elever eller enkeltelever. De ekstra ressurser vi har fra neste høst må smøres
enda tynnere utover.
Det foreslås å redusere på vikarpostene på alle typer
fravær. De siste ti år har skolen i stor grad omdisponert personale ved
korttidsfravær, velferdspermisjoner, kursdager og sykdom innenfor de totale ressursene
vi har hatt. Dersom de totale ressursene reduseres som foreslått, og det i
tillegg dras ned på vikarpostene, vil det for skolen bli vesentlig tøffere å
dekke opp med vikarer når skolens faste personale er på kurs, syke eller har velferdspermisjoner.
Det kan bli aktuelt å samle større grupper av elever (slå flere klasser sammen)
til økter med tilsyn eller egenarbeid.
Per i dag har Stortangen skole 100 % stillingsressurs
knyttet til norsk for minoritetsspråklige. Andel elever går ned, samtidig som den
språklige kompetansen øker. Det foreslås at ressursen reduseres fra dagens 100
% til 60 %. Dette isolert sett skulle tilsi at det er rimelig at ressursen
reduseres.
Formannskapet foreslår å redusere på ressursene våre for
assistent og fagarbeider. Per i dag tilbys leksehjelp ved bruk av pedagoger.
Fra høsten 2020 foreslår formannskapet å bruke assistenter i stedet, for å
spare bemanning. De siste 12-15 årene har vi hatt rimelig bra med ressurser,
slik at vi har kunnet bemanne en meget god skolematordning for elever og
ansatte fem skoledager i uka. Med den foreslåtte reduksjonen på assistent og
fagarbeider må ressurser prioriteres tøffere. Skolen må først prioritere å løse
oppgaver i grupper og klasser. Slik det ser ut nå vil det ikke være tidsmessig
mulig å gjennomføre matordning for neste skoleår slik den gjennomføres i dag.
Det foreslås også sommerstengt SFO. I dag samordnes
SFO-tilbud på sommeren med Sandvika barnehage.
Se Budsjett Li-Nytt her.