Publisert: 16. august 2024 | Sist endret: aldri | Forfatter: Marte Almvik

Forslag til skolebehovsplan 2024-2036

Planen skal gi politikerne grunnlag for å prioritere bygningsmessige tiltak, sikre kapasitet og gi anbefalinger om endring i skolestruktur.
Hensikten med strukturendringene er å få bedre kvalitet i skolene ved å omfordele midler som i dag brukes til ledelse og administrasjon, inn i klasserommet.
I tillegg kan ressurser som brukes til å drifte og vedlikeholde ledig bygningsmasse frigjøres.
Vedtaket om å sende planen på høring, ble fattet i formannskapet 12. juni.

Planens anbefalinger i korthet
I saksframstillingen heter det at de strukturtiltakene i alternativ 1A som har best faglig begrunnelse og størst økonomisk gevinst, bør prioriteres så snart det er mulig. De andre forslagene i alternativ 1A er mer aktuelle å gjennomføre på sikt.
Dette er forslagene det er ønskelig å prioritere så snart det er mulig:

• Rosseland skole og Tunballen skole slås sammen på Tunballen skole.
  • Barnetrinnet på Karuss skole deles mellom Vågsbygd skole og Slettheia skole. Slettheia skole bygges ut.
  • Fiskå skole og ungdomstrinn på Karuss skole slås sammen på Karuss skole, som får et lite tilbygg.
  • Barnetrinnselevene i Grim delområde fordeles slik at 1.-3.trinn er på Krossen skole og 4.-7.trinn er på Solholmen skole – alternativt motsatt.
  • Lindebøskauen skole og Møvig skole slås sammen på Møvig skole, som bygges ut.
  • Tinntjønn skole og Tangvall skole slås sammen på Tangvall skole, som bygges ut.

I tillegg må skolestrukturen i Indre Randesund avklares av hensyn til elevtallsveksten:

•  Det bygges ny Strømme skole på tomt ved Benestad i nærheten av krysset Høvågveien/Dvergsnesveien (kalt Hjertetomta).
  • Haumyrheia skole legges ned og flyttes til Strømme skole.

Planen sendes på høring til rådsorgan på skolene, ungdommens bystyre, elevombudet, barn og unges representant, kommunalt foreldreutvalg og arbeidstakerorganisasjonene.
I tillegg inviteres alle frivillige lag, foreninger og relevante institusjoner til å gi høringsinnspill.
Formannskapet har vedtatt at høringsfristen er 30. september.

Forslaget til skolebehovsplan ligger her. I tillegg ligger en kortfattet versjon på skolens hjemmeside.