Leksetid

Frivillig leksehjelp

Skoleforskning viser at elever som får støtte og leksehjelp av voksne hjemme, gjør det bedre på skolen. Vi oppfordrer derfor til at dere hjemme hjelper barn med lekser så godt det lar seg gjøre.

Leksetid er ikke en del av den ordinære opplæringen og skal ikke erstatte foresattes oppfølging av skolearbeid.  Dette innebærer bl.a. at bestemmelsene om spesialundervisning, fag og timefordeling og kompetansekrav for undervisningspersonalet ikke gjelder for leksehjelp.
Skolen legger vekt på daglig lesetrening av fag- og skjønnlitteratur som hjemmearbeid. Gjennom oppfølging av skolearbeidet synliggjør foresatte overfor sine barn at skolen er viktig. Aktiviteter barn og foresatte er sammen om skaper sterke bånd der bl.a. forventninger dannes, og foresatte kan lære barna gode arbeidsvaner.  Vi ønsker at leksehjelpen skal være en positiv opplevelse for det enkelte barn og at foresatte og skole er i en dialog om hva som er til barnets beste.

Elever på 3.-7. trinn har tilbud om leksehjelp etter skoletid 2 dager i uka. Tilbudet er frivillig, men ikke slik at en kan komme og gå som det passer. Det betyr at ønsker du leksehjelp for ditt barn, må barnet følge tilbudet fast inntil du som foresatt ev. ikke ønsker at barnet skal delta videre.
I og med at leksehjelp er et frivillig tilbud, vil det ikke bli satt opp ekstra transport etter leksehjelp for de som ellers har krav på det. Når det gjelder betaling på SFO for de med full plass, vil summen bli noe justert for de som velger leksehjelp.
Ordet lekser er et vidt begrep. For mange er det å gjøre lekser sammen med barna en god opplevelse. Barnet får en tettere oppfølging når skole og hjem samarbeider, noe som betyr mye for læringen. Dette tilbudet vil ikke erstatte foreldrenes innsats, men det vil forhåpentligvis være et supplement. Det er samtidig viktig å presisere at dere som foreldrene selvsagt har et ansvar for å sjekke at forventet arbeid er gjort. Leselekser er svært viktige de første årene, så på dette området er dere svært sentrale.

På Solholmen skole gis det tilbud om frivillig leksehjelp rett før ordinær skoletid. Leksehjelp foregår på tirsdager og torsdager fra kl.08:00-08:25.