Alle våre elever skal oppleve å være inkludert i fellesskapet og være en del av Smeaheia-laget. Alle de voksne har holdningen “alle elever er våre”. Lærerne og “laget rundt eleven” skal tilrettelegge for faglig og sosial læring for alle elever.
For skoleåret 2024-25 vil vårt utviklingsarbeid bære preg av at lærere, miljøveiledere og miljøpersonell sammen arbeider for å inkludere alle elevene våre. Inkludering handler om å tilpasse læringsmiljøet til mangfoldet blant elevene, og gi alle reell mulighet til å delta i det faglige og sosiale fellesskapet.
For å nå vårt overordnede mål må vi skape et trygt og godt skolemiljø i tråd med føringene i ny opplæringslov kapittel 12 “Elevens skolemiljø”.
Gjennom skolens Plan for et trygt og godt skolemiljø for Smeaheia skole 2024-25 vil vi jobbe systematisk for et trygt og godt skolemiljø. I opplæringsloven § 12-2 står det at «Alle elevar har rett til eit trygt og godt skolemiljø som fremjar helse, inkludering, trivsel og læring.» Kapittel 12 i opplæringsloven gjelder på skolen og SFO, leksehjelp, skolevei og aktivitet på digitale medier utenfor skoletid.
Smeaheia skoles målsetting er: «Alle våre elever har rett til et trygt og godt læringsmiljø”. Vi har alle ansvar for å forebygge, avdekke og stoppe mobbing. Inkludering innebærer at elevene opplever tilhørighet i et læringsfellesskap og at opplæringen er tilpasset slik at alle opplever mestring og økt læringsutbytte både faglig og sosialt. Dersom det ikke hjelper å si ifra til skolen kan foreldre melde fra til statsforvalteren.
Nei til mobbing
Barn som har det bra på skolen, lærer bedre. Rektor har ansvaret for at det fysiske og psykososiale skolemiljøet er trygt og godt.
Alle ansatte skal følge med
Alle ansatte har plikt til å følge med, gripe inn og melde fra dersom de oppdager, eller mistenker at en elev ikke har det bra på skolen. De skal reagere raskt når skolemiljøet ikke er bra. Det skal være lett for foreldrene å ta kontakt med skolen.
Hjem-skole-samarbeid er viktig
Et godt hjem-skole-samarbeid bidrar til at elevene gjør det bedre på skolen, både faglig og sosialt. Når skole og foreldre kjenner hverandre godt, blir det mye enklere å støtte hverandre i det daglige. Det er også lettere å oppdage elever som ikke har det bra på et tidlig tidspunkt. Lytt til barna! Det er barnas opplevelse av skolemiljøet som er det viktigste, og voksne kan ikke si at et barn ikke blir mobbet eller krenket dersom barnet selv sier, eller viser at det blir det. Det elevene, eller foreldrene, forteller om hvordan barnet opplever skolemiljøet, er derfor viktig informasjon for skolen, som de ansatte må ta på alvor. Les mer om mobbing og psykisk helse på FUGs sider