Mobiltelefon
Rennesøy skule er en mobilfri skole. Dette har vært et
prinsipp for skolen siden 2015. I perioden fra 2015 til 2018 var reglene at
elevene selv hadde ansvaret for å skru av eller sette mobilen på lydløs, for så
å oppbevare denne i sekken. Dette fungerte relativt dårlig. Det var en ordning
som var vanskelig å følge opp og som førte til svært mange regelbrudd og unødvendige
konflikter.
I 2018 valgte vi, som den eneste ungdomsskolen i Norge, å innføre
Yondr-lommer som verktøy for å gjøre skolen mobilfri. Yondr-lommen utdeles
elevene når de starter hos oss på Rennesøy og de har ansvaret for lommen sin
gjennom de tre årene de er elever hos oss.
I første time legger elevene mobilene sine i hver sin
Yondr-lomme, som låses igjen med en magnet ikke ulik alarmene som henger på
klærne i butikken. De kan kun åpnes med en magnet som læreren har. Mobilen blir
værende hos Yondr, og Yondr blir værende hos eleven hele skoledagen, også i
friminuttene. Ved skoledagens slutt, finner læreren frem magneten og elevene
låser selv opp Yondr-lommen.
Ordningen ble innført i en prosess ledet av skolens ledelse
og ansatte, og med tett samarbeid og innspill fra FAU, SU og elevene.
Skolens erfaring er at dette fungerer godt og skolen er
tilnærmet fri for mobiltelefoner og det er svært lite støy rundt tiltaket. Det
er dog viktig å følge opp regelen og være konsekvente i vår håndheving.
En av våre kjerneverdier er relasjoner og vi er helt klare
på at det relasjonelle arbeidet er langt lettere i en mobilfri skole. Det er
lek, samtaler og liv i friminuttene hos oss.
For å stimulere til nettopp dette har vi investert i forskjellige friminuttsaktiviteter
som pickleball, teqball, bordtennis, baller, diverse lekekasser og spill,
styrkerom o.l for å gi elevene andre ting enn mobilen å drive på med i friminuttene.
Vi opplever at elevene er mer konsentrerte og faglig
fokuserte når mobilen ikke er tilgjengelig, og en viktig kilde til distraksjon
er tatt bort fra skolehverdagen. Vi erfarte tidligere at mobilen og dens verden
var en arena for en del uheldig adferd og krenkelser, mens vi nå har svært få
saker med denne tematikken.
Lekser
Rennesøy skule er en lekseredusert skole med følgende prinsipper:
•Kvalitet og relevans på hjemmeoppgaver fremfor kvantitet
•Hjemmearbeidet skal være variert
•Hjemmearbeidet skal følges opp på skolen
•Skolen skal begrense lekser i perioder med mange vurderingssituasjoner
Trykte bøker – digitale læremidler
Målet vårt er å ha trykte lærebøker i samtlige teoretiske
fag. Per dags dato har vi nå oppdaterte
fagbøker i alle fag, med unntak av ett. I 2024 håper vi på å få kjøpt inn bøker
til det siste faget også.
Kommunen har bidratt til at dette er mulig ved å øremerke
midler, og samtidig har det vært en klar prioritering fra skolen ledelse. Lærerne
har vært med i prosessen om hvilke læreverk som har blitt valgt.
Vi ønsker å finne en balanse mellom det trykte og fysiske og
det digitale, og mener det er viktig at elevene våre får erfaringer med begge
deler.