Elevenes psykososial miljø, Opplæringsloven §9a
I følge opplæringslovens §9a har alle elever i skolen har rett til et godt fysisk og psykososialt miljø som fremmer helse, trivsel og læring.
Kapittel 9 A i opplæringsloven skal bidra til at elevene har det trygt og godt på skolen, slik at elevene trives og kan lære best mulig.
Reglene gir eleven en individuell rett og inneholder en fremgangsmåte for hvordan skole og statsforvalter skal behandle saker på best mulig måte.
I følge §9a har skolen en aktivitetsplikt som er delt i fem handlingsplikter. Alle som arbeider på skolen har plikt til å følge med, gripe inn og varsle hvis de får mistanke om eller kjennskap til at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø. Skolen har plikt til å undersøke og sette inn egnede tiltak som sørger for at eleven får et trygt og godt skolemiljø.
Les mer her; Opplæringslovens 9a og Udir - skolemiljø.
Opplever du, eller din elev å ikke ha det bra på skolen? Ta kontakt med skolen umiddelbart - ring eller mail kontaktlærer, rektor/ inspektør eller miljøveileder.
Du kan også ta kontakt med mobbeombudet eller statsforvalteren dersom opplever behov for veiledning ut over det du får på skolen eller i kommunen. Statsforvalteren er også kontrollinstans for at gjeldende lover og regler blir fulgt, og den du tar kontakt med om du ønsker å klage på denne type forhold.
Utdanningsdirektoratet har lansert ei nettside der barn, unge og foreldre kan finne informasjon og råd om mobbing, rettigheter, klagerett m.m. Null mobbing
Læringsmiljøsenteret ved universitetet i Stavanger har ny og oppdatert forskning på området læringsmiljø