Nasjonale prøver
I september gjennomføres Nasjonale prøver for elever på 8.trinn og 9.trinn.
8.trinn: Engelsk, lesing og regning
9.trinn: Lesing og regning
Nasjonale prøver er en kartlegging av elevenes grunnleggende ferdigheter som skal danne grunnlag for underveisvurdering til eleven. Prøvene er obligatoriske for alle elever, men skolene kan vurdere å innvilge fritak for elever som har vedtak om Spesialundervisning eller Særskilt språkopplæring. Resultatet gir lærerne informasjon om ferdighetsnivåene slik at de kan hjelpe eleven videre i utviklingen av ferdighetene. For å kunne måle alle elevers ferdighetsnivå inneholder prøvene både lette og vanskelige oppgaver. Det er ikke et mål at alle elever skal klare alle oppgaver. Det er strenge regler for hvordan nasjonale prøver skal gjennomføres for at elevene skal måles likt i hele landet.
Nasjonal prøve i regning:
Prøven skal måle i hvilken grad elevenes regneferdigheter er i samsvar med beskrivelsene av regning som grunnleggende ferdighet i læreplanen til hvert fag. Prøven er ikke en prøve i matematikkfaget, men en prøve som viser om elevene har den grunnleggende ferdigheten i regning som er nødvendig for å nå kompetansemålene i fagene. Les mer om regning på
Utdanningsdirektoratet
Nasjonal prøve i lesing:
Nasjonale prøver i lesing måler i hvilken grad elevene sine ferdigheter er i samsvar med kompetansemål i læreplanen, der leseferdigheter er integrerte. Dette innebærer at prøven er en prøve i lesing som grunnleggende ferdighet i alle fag. Les mer om lesing på
Utdanningsdirektoratet
Nasjonal prøve i engelsk:
Kompetansemålene for opplæringen er utviklet med tanke på områdene Språklæring, Muntlig kommunikasjon, Skriftlig kommunikasjon og Kultur, samfunn og
litteratur. Prøven måler kompetansemål i læreplanen som handler om generell leseforståelse, vokabular og grammatikk. Les mer om engelsk på
Utdanningsdirektoratet
Resultatene av de Nasjonale prøvene er en del av elevenes underveisvurdering. Sammen med annen informasjon om elevenes læring skal resultatene danne grunnlag for å tilpasse opplæringen.
Lærerne bruker resultater fra prøver som grunnlag for å hjelpe elevene videre i sitt læringsløp.