Innføringsklassen
Nye 1. trinn 2024-2025
Foreldrehverdag, nettsted for foreldre
Foreldrehverdag, nettsted .
Snakk med barna dine om dødsfarlig lek

En meget alvorlig sak fra Dalane Tidende som fort kan få katastrofale følger for deg og dine barn.

Foreldre advares mot den farlige TikTok-trenden «Angel of Death», som sprer seg blant barn og ungdom. Jonathan (7) ble forsøkt lokket av eldre gutter til å løpe foran lastebiler på E39, en utfordring der målet er å komme seg over veien foran store kjøretøy. Heldigvis sa han nei, men moren, Kathrine, ble sjokkert over at noe så farlig kunne skje med små barn.

Skolen reagerte med å øke tilsynet i friminuttene og undervise om trafikksikkerhet, men advarer mot at for mye fokus kan gi elever farlige ideer.

Leder FAU anbefaler foreldre til å overvåke barnas aktiviteter på sosiale medier og snakke med dem om farene, og å ikke la seg lure til å bli med på slike utfordringer. En lastebil i fart har ingen sjanse til å stoppe når et barn løper ut i veien og det finnes dessverre bare et utfall i slike tilfeller.

TikTok skriver at søk tilknyttet denne trenden kan være knyttet til atferd eller innhold som bryter med retningslinjene våre, det kommer derfor ikke opp video lenger som inneholder denne "Challenge".

FAU-leder Bjarte Fossfjell