Innføringsklassen
Nye 1. trinn 2024-2025
Foreldrehverdag, nettsted for foreldre
Foreldrehverdag, nettsted .
Ny melkerute for barna våre

Rogaland fylkeskommune har virkelig overgått seg selv ved å forvandle skoleveien til Lura skole til en opplevelse av eventyrlige proporsjoner. De skal nå få trene seg i å navigere med kart og kompass i lang tid. Du skal ikke se vekk i fra at en verdensmester i orientering fra Lura er i emning.

Vi foreldre på Lura skole kan ikke få uttrykt nok takknemlighet til Rogaland fylkeskommune for den fantastiske skoleveien de har skapt for barna våre. Der andre skolebarn bare går kjedelige, trafikksikre veier, har våre barn fått sin egen Hans og Grete-sti. De må nå navigere gjennom en labyrint av svinger og avstikkere, en ekte eventyrsti, der de kanskje til og med kan treffe på Smørbukk på veien.

Den "grønne" ruten slynger seg rundt gravearbeidet i Roald Amundsens gate og Bedriftsveien, men frykt ikke! Barna trenger ikke å gå gjennom gjørme eller dype hull, for Rogaland fylkeskommune har sørget for at de heller kan ta seg god tid med en GPS i hånda for ikke å gå seg vill i det de navigerer denne storslåtte stien, som om den leder rett til Soria Moria slott.

Vi er så glade for at skoleveien har blitt til en daglig ekspedisjon. Nå får våre små utforske Tyrihans’ gleder med å lete seg fram til skolen hver dag. Kanskje de til og med kan møte Askeladden og de gode hjelperne på veien, eller få tips fra Prinsessen som ingen kunne målbinde for å komme gjennom de siste svingene før skoledagen starter.

Og for de mer eventyrlystne kan man jo drømme om en morgen der barna, i ekte Bukkene Bruse-stil, må krysse nye, midlertidige broer og stier for å unnslippe gravemaskinene som lurer under broen. For ikke å glemme, de allerede eksisterende midlertidige veiene gjør hele skoleveien til et sant Peik-eventyr!

Så igjen, en stor takk til Rogaland fylkeskommune for å forvandle den enkle skoleveien til et eventyrland som selv Hans og Grete ville beundret. Våre barn kommer til å bli de beste stinavigatørene i hele distriktet!

Husk å utstyre barna med GPS, så de har en sjanse til å finne frem i labyrinten. Og hvem vet, kanskje du selv trenger den for å spore dem opp hvis de går seg vill på denne episke ferdselen til skolen.

Fra spøk til revolver, jeg anbefaler alle bekymrede foreldre til å ta kontakt med både skolen og fylkeskommunen, eller undertegnede for den saks skyld.

Leder for Foreldrerådets ArbeidsUtvalg med en smule ironiske tanker.

(b.fossfjell@gmail.com)