Innføringsklassen
Artikkel
Foreldrehverdag, nettsted for foreldre
Foreldrehverdag, nettsted .
Oppdateringer om trafikksikkerhet rundt Lura skole

I lys av den nylige påkjørselen av en 5-åring nær Lura skole, har FAU nylig hatt møte med Rogaland fylkeskommune og prosjektleder Bjørnar Andre Kleven for å diskutere trafikksikkerheten i området.

Nyheter og Bekymringer:

En av de viktigste oppdateringene er at undergangen under Stavangerveien forventes ferdigstilt i november. Dette tiltaket er et positivt skritt mot å forbedre sikkerheten for elever og andre fotgjengere.

Likevel har det blitt reist betydelige bekymringer over de midlertidige fotgjengerovergangene. Disse overgangene er ikke opphøyde slik som de permanente er og de som ble fjernet var. Det har allerede vært en påkjørsel i en av dem. Til tross for dette mener fylkeskommunen at sikkerheten er tilstrekkelig selv om de ikke kunne gi et konkret svar på hvorfor overgangene ikke er opphøyde.   Fylkeskommunen peker på at enkelte barrierer er fjernet for å forbedre sikten og at politietterforskningen som pågår, vil gi ytterligere innsikt i eventuelle sikkerhetsmangler. De mener også at det er viktig å ivareta billistenes interesser.

Fremtidige Arbeider:

Det ble også annonsert at krysset mellom Roald Amundsens gate og Bedriftsveien skal graves opp i løpet av høsten. FAU stilte spørsmål om hvordan dette arbeidet vil påvirke skoleveien for barna, men prosjektleder Kleven kunne ikke gi konkrete svar på hvordan sikkerheten vil bli ivaretatt under arbeidet. Han lovet imidlertid at mer informasjon vil bli gitt før arbeidet starter.

FAU har uttrykt alvorlige bekymringer for hvordan trafikkomleggingene kan påvirke elevenes sikkerhet og fortsetter å jobbe med fylkeskommunen for å sikre at nødvendige tiltak blir implementert.

Hva Nå?

Foreldre og foresatte oppfordres til å være ekstra oppmerksomme når de ferdes i området rundt skolen. FAU vil holde alle oppdatert om fremtidige utviklinger og arbeider kontinuerlig for å forbedre trafikksikkerheten for alle barn som går til og fra skolen.

FAU oppfordrer

Vær omteksom og utstyr barna med refleks slik at vi de blir sett nå når vi går inn i den mørke tiden.

I vedlegget kan du lese mer om forrige FAU-møte