Innføringsklassen
Foreldrehverdag, nettsted for foreldre
Foreldrehverdag, nettsted .
Høye mobbetall på Lura skole

I følge elevundersøkelsen er det høye mobbetall på Lura skole. Hele 1 av 5 elever føler seg mobbet, du kan lese mer om dette i møtereferat fra FAU for april.

Lura skole står overfor en alvorlig utfordring med høye mobbetall, noe som kom tydelig fram i den siste elevundersøkelsen. Elevrådet har hatt en gjennomgang og uttrykker et sterkt ønske om å forbedre situasjonen. Representantene fra elevrådet har diskutert mulige tiltak med sine respektive klasser for å fremme positive handlinger og relasjoner. Elevene har et klart ønske om et mer inkluderende og romslig læringsmiljø.

Ytterligere undersøkelser viser at de fleste negative opplevelsene skyldes stygt språk, drittslenging og lignende. Slike atferder har fått vokse fritt blant elevene, noe som skaper en utrygg atmosfære. Det er også blitt klart at elevenes forståelse av ord og begreper varierer; negative slengbemerkninger kan noen ganger brukes med en positiv hensikt og omvendt.

For å takle disse utfordringene, samarbeider skolen og FAU tett. FAU oppfordres til å komme med forslag til forbedringer og tiltak for å bedre situasjonen. Et av de viktigste målene er å heve kvaliteten på språket som brukes blant elevene. Elevene må lære hvilke ord som passer til hvilke situasjoner. Et annet forslag er å lære barna alternative ord til banning, selv om dette kanskje ikke helt vil eliminere nedverdigende språkbruk, da barna kan finne nye substitutter.

En annen viktig faktor er hvordan det snakkes hjemme, foreldre må bli mer bevisste på språkbruken i hjemmet. Sandnes-skolens retningslinjer danner grunnlaget for videre arbeid i denne retningen.

For å få til en varig forbedring, trenger skolen støtte fra et flertall av foreldrene, både i skoletiden og på fritiden. Samarbeid er nøkkelen for å øke bevisstheten rundt situasjonen og forbedre språkbruken blant elevene. Det handler om å vise respekt og toleranse i alle situasjoner.

FAU og skolen håper at disse tiltakene vil bidra litt til å skape et tryggere og mer inkluderende miljø på Lura skole.