Etter en lang skoledag hvor barna har måtte forholde seg til regler, rutiner og fått masse ny kunnskap er det viktig at når barna kommer til SFO så skal de få senke skuldrene, leke, utfolde seg og ha det gøy på egne premisser.
Vi bruker begrepet frilek, men hva betyr egentlig det?
Når barna leker fritt får de muligheten til å bruke kreativiteten, engasjementet og interessene sine. I gymsalen legger vi ut baller, tau, madrasser og styrer hva barna kan leke med, men så får de mulighet til å finne ut hvordan de skal bruke dem. Noen ganger lager de hytter, noen ganger turner de eller de kan bruke dem som sleder. De voksne følger med leken og veileder hvis de for eksempel blir uenige om rekkefølgen leken skal foregå i eller hvis noen barn dominerer leken.
Vår rolle er å observere og veilede når det trengs. Voksne kan også være med i leken og da får vi en god anledning til å drive veiledning og observere hvordan leken oppleves for den enkelte. Leken er en arena for utvikling av sosialkompetanse og utvikling av identitet siden identiteten utvikles i samspill med andre.
Derfor er dette en arena det er viktig at voksne er tilstede på og er et fokusområde for oss på SFO.