Publisert: 09. september 2024 | Sist endret: aldri | Forfatter: Cecilia M. Johansen
Leseprosjekt Read på 1. til 4. trinn
Hei
Alle skoler i Kristiansand deltar i leseprosjektet READ Agder. Formålet med prosjektet er å gi økt
leseglede blant barn og unge og støtte foreldres involvering i barnas lesing.
READ står for «Research in Educational Achievement and Development», og har sin opprinnelse fra Århus kommune i Danmark.
Hva er READ?
READ et system og en metode der foreldre leser sammen med sine barn på en strukturert og planlagt måte. Forskning viser at når foreldre leser daglig sammen med barnet og har samtaler med barnet om innholdet (dialogisk lesing), så har det en positiv effekt på barnets språk, samt senere lese- og skriveferdigheter. På 1. og 2. trinn leveres ut en «lesebag» med bøker og veiledningsmateriell . Bøkene leveres tilbake, veiledningsmateriellet beholdes. Når alle bøkene er lest, må foreldre bruke det lokale biblioteket for videre lesing med barnet.
READ er ment å gi foreldre en mulighet til å aktivt involvere seg. Foreldres aktive involvering i deres barns utvikling har sterk og langvarig betydning for barns utvikling, læring og trivsel (Oxford University).
Du kan lese mer om prosjektet her
Lovisenlund skole
Lovisenlund skole deltar i dette prosjektet fra uke 37 til uke 44. Det betyr at elevene på 1. og 2. trinn vil i løpet av uke 37 få med seg hjem en "lesebag". Her ligger tilpasset bøker og veiledningsmateriell til foreldre. Lesebagen leveres tilbake i uke 44.
På 3. og 4. trinn vil elevene få med seg veiledningsmateriell på hvordan en som foreldre kan støtte opp om leseutviklingen. Elevene låner med bøker hjem fra bokkasser som står i klasserommet.
Vi håper dere vil få mange gode og hyggelige lesestunder hjemme.