Publisert: 22. mai 2024 | Sist endret: aldri | Forfatter: Angelica Aanonsen

Sykkelskole i Jegersberg

Det var en gild dag med fint vær og god stemning. Vetle, Audun og Halvor fra Kristiansand Cykleklubb kom og gjennomførte NCF sykkelskole med alle tre gruppene på trinnet. Elevene fikk øve på ulike øvelser på sykkel, som for eksempel å sykle med en hånd, sitte bak setet, lene seg forover, og å stå og sykle. De lærte om vektfordeling under bremsing og hvordan det påvirker stopplengden. Elevene fikk også øve på å forberede seg til oppoverbakke ved giring.

Til slutt fikk elevene sykle en runde i skogen, hvor de øvde på balanse i terreng og plassering av pedaler med tanke på steiner eller lignende hinder i naturen.

Dette var en lærerik dag, og det var mange som prøvde ut noe de kanskje var litt redde for. Vi så mye mestring! Og flere av elevene brukte også frileks-tiden etterpå til å sykle og øve på det de hadde lært.