På Kleivane skole tenker vi at kombinasjonen av lek, emosjonell kompetanse og utviklende opplæring som metode, vil gi elevene våre de beste forutsetninger for læring. Prinsippene i utviklende opplæring som metode favner om disse viktige erfaringene barn tilegner seg i lek, i reguleringsarbeid, mestring og trivsel for alle elever.
Fra høsten 2024 timeplanfestes lek på 1. og 2. trinn og leken skal være en del av alle barns skolehverdag, på alle trinn. Det har derfor blitt kjøpt inn lekemateriell til alle trinn.
Nyere forskning på effekten av 6-årsreformen, viser at en del av leken forsvant. Intensjonen om et år med mye lek for å skape en myk overgang til skolen, ble ikke som tenkt. “Undersøkelser viser at reformen ikke har hatt positiv effekt på barns læring og trygghet”(Bjørnestad i VG, 19.06.2024)
Lærere i småskolen rapporterer at de opplever at elevene er forhøya på stress, og at barn i småskolealderen gir uttrykk for å være skoleleie. Forskningen har godt belegg for å hevde at barns mistrivsel i skolen kan knyttes til manglende lek og akademisk læringspress (Brostrôm, 2019a; Lillejord, 2018; Becher og Håøy, 2021; Bjørnestad m fl., 2024 i Utdanningsnytt 02.08.2024). Gjennom leken opplever barn engasjement, trivsel og motivasjon for læring.
Kleivane skole tar forskningsresultatene på alvor.
Fra høsten 2024 timeplanfestes lek på 1. og 2. trinn og eken skal være en del av alle barns skolehverdag, på alle trinn. Det har derfor blitt kjøpt inn lekemateriell til alle trinn.
Gjennom leken får barna erfaringer med å håndtere ulike sosiale situasjoner, håndtere uenigheter, problemløsning, kommunikasjon og opplevelse av tilhørighet.
Dette er ferdigheter elevene har behov for i læringsarbeid og i elevrollen. Ved å få leke, som er barns naturlige uttrykksform, bygger vi kapasitet, og motivasjon for læring. Deltakelse i leken er en viktig motivator, som gjør at barn i økt grad utfordrer og utvikler sin egen reguleringskapasitet. Gjennom lek bearbeider barn det virkelige liv.
Forskningen viser også at skoler som har innført lek i timeplanen opplever tryggere elever, færre konflikter og bedre trivsel. Noen har vært bekymret for at barna nå vil lære mindre. Undersøkelser viser tvert imot.
På Kleivane skole tenker vi at kombinasjonen av lek, emosjonell kompetanse og utviklende opplæring som metode, vil gi elevene våre de beste forutsetninger for læring. Prinsippene i utviklende opplæring som metode favner om disse viktige erfaringene barn tilegner seg i lek, i reguleringsarbeid, mestring og trivsel for alle elever.