SFO
Postadresse Sandnes kommune Kleivane skole Postboks 583 4302 Sandnes
Redaktør: Berit Voster Heggen
Mattemaraton. Hver elev har løst i gjennomsnitt 978 oppgaver

Nå er vi i juni måned, og mattemaraton er over for denne gang. Elevene gleder seg til mai i 2025, når de igjen kan ta fatt på nye utfordringer.

Mattemaraton er en konkurranse www.kikora.no arrangeres hvert år i mai måned. Kleivane skole har deltatt hvert år siden oppstart. Denne konkurransen går ut på at elevene skal gjennomføre matematikkoppgåver, i ulike nivåer, på Chromebooken. I tillegg må de være fysisk aktive. Er de aktive i 1 time kan de loggføre 3 km. Går eller sykler de kan de loggføre hvor langt de har gått/syklet. For hver 42,2 km og en gjennomført løype med 200 matematikkoppgaver har elevene fullført ei maratonløype. Mer informasjon her :Her

Mattemaraton har vært en inspirasjon for både lærere og elever på Kleivane skole. Det at det har vært både fysisk aktivitet og matematikkoppgaver har økt motivasjonen til elevene. Noen har fått familien ut på turer i helgene, mens andre hoppet på trampolinen i timevis. I følge www.helsenorge.no fremmer fysisk aktivitet god helse, bedre humør, søvn, mer energi og reduserer stress. På Kleivane har elevene på alle trinn deltatt, og det har gitt resultat. Skolen har i mai gjennomført 273802 oppgaver og vært aktive 35951 km. Dvs. et gjennomsnitt på 978 oppgaver og 128 km per elev.

På hvert trinn har de fått en oppmerksomhet i form av” minidiplom” når de har oppnådd et visst antall oppgaver, eller fullført ei løype.  Noen trinn har hengt diplomene opp i klasserommet, mens andre har fått de utdelt. Trinnene har og hatt et stolpediagram som har vist antall gjennomførte oppgaver til gruppen. På noen trinn har lærerne inngått en avtale med elevene at om elevene klarte å gjennomføre et visst antall oppgaver måtte lærerne farge håret rosa/ha rosa parykk.

Flere trinn har hatt mattemaratonfest/dag, hvor elevene har tatt med seg pute/pledd og jobbet seg gjennom hundrevis av oppgaver. 6. trinn har jobbet sammen med fadderbarna på 1. trinn. Det har vært ekstra kjekt å se det gode samarbeidet mellom elevene. De har støttet og hjulpet hverandre gjennom utfordrende oppgaver. Dette resulterte i stor læring.

I tillegg kan vel vi si at mai er måneden hvor flest elever har løpt rundt fotballbanen eller skolen både i skoletid, i SFO og etter skolen. Vi traff stadig på elever som var svette i pannen etter tapper innsats.
www.kikora.no har og delt ut en del premier. Her er de heldige skolene: httpsmattemaraton-2024-arets-premier/.