Kvalifiseringsprogrammet i NAV
Kvalifiseringsprogrammet, - eller KVP- er regjeringens viktigste virkemiddel i kampen mot fattigdom. Målet er at flere kommer i arbeid og aktivitet. Programmet er for dem som har levd på sosialhjelp over tid, eller står i fare for å komme i en slik situasjon.
Hva er KVP:
- Programmet skal være på fulltid med 5 ukers ferie.
- Det gis kvalifiseringsstønad på 2G som er skattbar inntekt.
- Programmet skal fortrinnsvis gi jobb, men annen avklaring foretas også.
Innhold i programmet:
- Arbeidsretta aktiviteter
- Opplæringsaktiviter
- Tett individuell oppfølging og veiledning
Johannes Læringssenter og KVP:
Vi har en kantine på Johannes læringssenter som gir opplæring til KVP-deltakere. Programmet kan i dag ha 20 deltakere. Deltakerne får vi gjennom NAV sine fire kontorer i Stavanger. Kantina har en norsk kokk som gir praktisk veiledning og opplæring i hverdagen, og en norsklærer som gir opplæring i fagnorsk kjøkken/kantine og arbeidsnorsk. En kvalifiseringsrådgiver hjelper til med å få deltakere ut i ekstern praksis.
Organisering av kantinehverdagen:
- Arbeidstid: Hver dag fra kl. 08.30-14.00. Tre dager gis ekstra generell norskopplæring til kl. 15.00
- Rullering av oppgaver: Det er fem arbeidsgrupper i kantina. Alle får gjøre alle oppgaver etter tur, det være seg baking, skjære frukt/grønnsaker, vask og stell av uniformer, servering/kasse m.m.
- Kjøkkensjef: En deltaker får være kjøkkensjef hver uke. Kjøkkensjefen bestemmer dagens meny.
- Mat: Kantina serverer både norsk og etnisk mat, varme og kalde retter. Utvalget er rikholdig.
Faser i KVP kantine:
- Fase 1: Deltakerne lærer kjøkken/kantineyrket. De får opplæring i arbeidsnorsk, lærer koder og regler.
- Fase 2: Deltaker tilbys ekstern praksisplass når de er klar for det, fra 1 eller 2 dager pr. uke som kan økes etter behov. Deltakerne får ønske seg yrkesvei. Dersom en bedrift virker positiv til ansettelse på sikt, øker vi som regel antall dager ut i ekstern praksis.
- Fase 3: Deltaker kan få jobb, men trenger mer opplæring. Nav knyttes opp mot bedrift, og det forhandles om ulike tiltak overfor bedriften.
Foruten å hjelpe deltakerne i arbeid/aktivitet/avklaring på sikt, tar vi oss av alle større og mindre problemer/ utfordringer deltakerne har i hverdagen. Hele mennesket er i fokus gjennom vår opplæring.