Trygt og godt på Jåtten
"Alle elevar har rett til eit trygt og godt skolemiljø som fremjar helse, trivsel og læring", heter det i Opplæringsloven § 9-A-2.
"Trygt og godt på Jåtten 2021-2025" er en plan for et helhetlig og systematisk arbeid for et trygt og godt skolemiljø.
Planen ligger nederst på denne siden.
Karakteregenskaper skoleåret 2024/25
Måned |
Karakteregenskaper |
August |
Samarbeid, det er når vi klarer å jobbe sammen med andre for å få til noe |
September |
Målrettethet, finne ut hva du vil og planlegge hva du må gjøre for å nå målet. |
Oktober |
Humanisme, tro og handle ut i fra at alle mennesker er like mye verdt selv om de ser forskjellige ut og mener forskjellige ting |
November |
Ærlighet, vilje til å si det som er sant |
Desember |
Integritet, gjøre det du selv er overbevist om er riktig |
Januar |
Humor, evne til å glede seg selv og andre med smil og latter |
Februar |
Læringsglede, det er når vi liker å lære nye ting og vet hvordan vi skal jobbe for å få ny kunnskap |
Mars |
Nysgjerrighet, evne til å vise interesse for alt som foregår. Se en sak fra flere sider, eksperimentere og finne ut hvordan ting fungerer |
April |
Kreativitet, det er når vi tenker nytt og finner nye og gode løsninger |
Mai |
Lederegenskaper, Det er når vi får andre mennesker til å fungere godt, få til ting og ha et godt samspill |
Juni |
Selvtillit, ha tro på at du er noe, kan noe og vet noe. |
Stavangerskolen mot 2025
Stavanger kommune har utarbeidet strategi for kvalitet i Stavangerskolen.
Kvalitetsplanen ble vedtatt og satt ut i livet i juni 2020 og heter "Stavangerskolen mot 2025"
Kvalitetsplanen gjelder for både skole og SFO.
Læreplanverket
Læreplanverket består av overordnet del, fag- og timefordelingen og læreplaner i fag. Dette er forskrifter til opplæringsloven og skal styre innholdet i opplæringen.
Opplæringsloven
Lova gjeld grunnskoleopplæring og vidaregåande opplæring i offentlege skolar og lærebedrifter dersom ikkje noko anna er særskilt fastsett.
Helse og miljø
"Formålet med forskriften er å bidra til at miljøet i barnehager, på skoler, skolefritidsordninger og leksehjelpordninger fremmer barns og elevers helse, trivsel, lek og læring, samt at sykdom, skade og alvorlige hendelser forebygges"
(Forskrift om helse og miljø i barnehager, skoler og skolefritidsordninger § 1).
Forskriften skal bidra til at barn og elever har et helsefremmende miljø og beskyttes mot risikoforhold i barnehagen, skolen og skolefritidsordninger.
Rammeplan for SFO
Rammeplanen er en forskrift til Opplæringslovens §13-7. SFO er gitt et spennende samfunnsmandat som en viktig oppvekstarena i barns liv, og SFO skal fremme inkluderende felleskap med lek og aktivitet som sentrale kjerneelementer.