Publisert: 14. november 2024 | Sist endret: 08. november 2024 | Forfatter: Tor Gunnar Roalkvam
Skolegudstjeneste og alternativt opplegg
Skolegudstjeneste
I Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen kapittel 1.2 står det blant annet:
«Skolen skal gi elevene historisk og kulturell innsikt og forankring, og bidra til at hver elev kan ivareta og utvikle sin identitet i et inkluderende og mangfoldig fellesskap.»
Å delta på gudstjeneste eller andre tradisjonelle feiringer av høytider kan være en del av dette.
Skolegudstjeneste og alternativt tilbud
Når skolen tilbyr skolegudstjeneste skal det også tilbys et likeverdig alternativ for elever som ikke ønsker å delta på gudstjenesten. Dette skal være noe annet enn en gudstjeneste, men det alternative tilbudet skal også være et pedagogisk opplegg der elevene lærer om kultur og tradisjoner i Norge. Eksempler på alternative tilbud er temadag, lesestund, sangstund, lysfest eller andre aktiviteter knyttet til kultur og tradisjoner for ulike høytider i løpet av året. Verken skolegudstjenesten eller det alternative tilbudet skal være en del av KRLE-faget.
Jåtten skole tilbyr skolegudstjeneste og alternativt tilbud til sine elever. Skolegudstjenesten inneholder tradisjonelle julesanger og 5.trinn deltar i arbeidet med å fortelle historien om julenatt.
Alternativt opplegg har fokus på norske juletradisjoner sett i lys av Alf Prøysens sanger og fortellinger.