Publisert: 26. juni 2024 | Sist endret: 26. juni 2024 | Forfatter: Irmante Buineviciene

Høringsuttalelse på skolebehovsplanen

Her kan dere lese mer om forslagene til endringer for Haumyrheia skole i fremtiden. Det er en høring ute nå og frristen på den høringen er 30.september. Dere kan gi innspill til FAU om dere ønsker.  FAU og SU kan lage en uttalelse sammen, Elevråd, lærere (klubben og verneombudet) sender sine egne uttalelser.

Noen i FAU fortsetter, mens nye vil bli valgt på foreldremøte 26.august. Det legges opp til to møter i FAU før høringsfristen er ute.

Det er forslag til to alternativer for Haumyrheia skole i fremtiden:

·         Alt A: Bygge ny Strømme skole for 630 elever på Hjertetomta, og omdisponere Strømme skole til

ungdomsskole. Haumyrheia skole avhendes.

·         Alt B: Bygge ny Haumyrheia skole på Hjertetomta, og utvide Strømme skole med 125 elever. Haumyrheia

skole avhendes.

Hjertetomta ligger her:

I forbindelse med de to alternativene for Haumyrheia skole kan dette være eksempler på problemstillinger og spørsmål:

Alternativ A:

·         Ombygging av Strømme skole til ungdomsskole. Hva med klasserom/landskapene, spesialrom til naturfag, mat og helse, kunst og håndverk og musikk, uteområdet med baner og aktiviteter for 8-10.trinn,

·         All kroppsøving på Sukkevann. Hva med kapasiteten der, når der er idrett og muligens nye Strømme skole og Oasen skole som skal benytte hallene/området på dagtid og samtidig?

·         Kantine for elevene?

·         Hva med Haumyrheia i ombyggingsperioden? Brakker?

·         Skolevei og trafikksikkerhet for alle elevene?

Alternativ B:

·         Ny ungdomsskole på Hjertetomta (Gamle Strømmevei): Hva med KRØ og hall? Blir det Sukkevann eller noe nytt på den tomta?

·         Skoleveien og lengde og trafikksikkerhet med flere hovedveier? Buss?

Generelle ting:

·         Elevtallet øker på Haumyrheia skole over kritisk grense fra 2028 etter prognosene. Hva om alt A eller alt B ikke realiseres før etter 2032? Midlertidig utvidelse av Haumyrheia?

·         Det kan være en fare for at prosjektene her på Søm blir prioritert langt ut i økonomiplanen.

·         Hva med å utvide/bygge om Haumyrheia skole fra slik den er i dag? Hva er de viktigste argumentene for at det ikke er alterntiv?

·         Hva med Vardåsen skole? Kan de benytte Haumyrheia? Hva med uteområdet og banen på Haumyrheia dersom området skal selges?

Vedlagt her er:

o    Skolebehovsplanen (utdrag Randesund ca 20 sider)

o    Presentasjon av hele skolebehovsplanen finner dere her

o    Høringsuttalelsen kan sendes inn her