Tilrettelegging

Elever med dysleksi trenger struktur og tydelige beskjeder, i tillegg til at de må få lov til å kompensere for lese- og skrivevanskene sine med datahjelpemidler som for eksempel LingDys. De må også få forlenget tid på prøver og eksamen. Viktig: De med dysleksi kan for eksempel også få forlenget tid i matematikk.


Hva er tilpasset opplæring?
Alle elever er forskjellige, og det er forskjellig hva de trenger for å få utbytte av opplæringen. Alle har krav på en opplæring som er tilpasset deres evner og forutsetninger. Det står i Opplæringsloven §1-3. Det er skolen og læreren som har ansvaret for å tilpasse opplæringen.


Generelle eksempler på tilpasset opplæring:

  • La elevene bruke ulike arbeidsmåter slik at de alle får vist hva de kan
  • La elevene bruke den tiden de trenger på arbeidet
  • La elevene bruke tekster, bøker og læremidler som passer for dem
  • Bytte mellom tavleundervisning, gruppearbeid og egentrening
  • Bytte på å snakke, skrive, bruke data, aviser og så videre
  • Tilpasse vanskelige ting i faget, slik at det blir lettere

 

Eksempel på ordinær god tilpasset opplæring:

  • Bruke datahjelpemidler som Lingdys, Textpilot
  • Ha tilgang til bøker, artikler m.m. på lyd/digitalt. Det er skolens ansvar å anskaffe disse. Skolen bestiller fra www.skolelydbok.no  og www.smartboka.no.
  • Merk at skolen må gi opplæring i hjelpemidler og pedagogiske læremidler som eleven trenger.
  • Tilpassede lekser. Eksempler: Eleven leser inn leksen på bånd, får den digitalt, læreren lager lettleste referater, egen plan for lekselesing, tilpasser etter elevens læringsstil.
  • Tilpassede prøver og eksamener. Eksempler: data med retteprogram og talesyntese, ekstra tid, muntlig prøveform/kombinert muntlig og skriftlig.