Artikkel
01020304050607
Gå til Its Learning
Natteravn i Hana og Aspervika bydeler

Siden Hana og Aspervika ligger under samme områdeutvalg som Austrått i Sandnes Kommune, ligger også natteravnene i samme gruppe som natteravnene på Austrått.

Hva er natteravning?
Natteravning handler om å være til stede for barn og unge når de ferdes ute på kveld- og nattestid, ta ansvar og vise medmenneskelig omsorg. Når voksne er til stede der ungdommer ferdes virker det forebyggende og dempende på uønskede hendelser.

Hvem kan være natteravn?
Kun voksne kan være natteravner. Man trenger ingen spesiell utdannelse eller erfaring for å kunne være natteravn. Som natteravner opptrer vi nøytralt og inkluderende overfor dem vi møter og kommer i kontakt med på vandringen.

Som natteravn har man forpliktet seg til å bevare taushet om det en observerer eller får kjennskap til om enkeltpersoner.

Alle natteravnegrupper og natteravner må følge Natteravnenes etiske retningslinjer. Venligst les igjennom de etiske retningslinjene før du melder deg inn i natteravngruppa.

Det er gruppeleder i natteravngruppen som avgjør om en person er egnet for å gå natteravn.

Les mer på Natteravnene sine hjemmesider: https://natteravn.no/om-natteravnene-norge/

På Hana er vi organisert med Spond gruppe. Meld deg inn i gruppa med å klikke på gruppelenke:
Spond Natteravngruppe

Ved spørsmål eller trenger du hjelp til innmelding i natteravngruppa for Hana og Aspervika, ring Jone Hauken tlf 97093102

Hvor vi går:
Natteravning handler om å være til stede for barn og unge når de ferdes ute på kveld- og nattestid. Gruppa som går kan velge selv hvor i bydelen de vil gå, men her er et forslag til steder vi tror det er lurt å oppsøke i løpet av kvelden:

Hana Skole, gå en runde rundt skolen. Øygard Barnehage, Øygard Ungdomsskole, Vannverket på Skjeraberget. Mindebanen. Hana Sanz. Gå gjerne igjennom parkeringshuset ved Hana Sanz og ned til Bowlingen. Gamle Hana Skole, gå gjerne en runde rundt skolen. Hanatrappene. Hanabanen.

Henting av refleksvest:
Natteravner skal alltid være iført natteranvnene sin offisielle refleksvest når de vandrer.

Vi arbeider med å få en ny plass til å hente vester. Inntil Videre kontakt Jone Hauken for å hente vest. TLF 97093102

Registrering:
Sjekk at natteravn turen er riktig registrert i spond med tidspunkt og deltagere.

Rapport:
Skriv en liten rapport i kommentarfelt på spond turen med følgende innhold:

• Hvordan var været?
  • Var det ansamlinger av folk noe sted som kan være nyttig å vite for fremtidige natteravner?
  • Observasjoner: (for eksempel, tegn på at det nylig har vert hærverk,                                                            fyll/bråk/narkotika/slagsmål/uhell osv)