1. august 2024 fikk vi ny opplæringslov. Kapittel 12 i opplæringsloven omhandler skolemiljøet til elevene.
Alle har rett til et trygt og godt skolemiljø
I §12-2 defineres retten til et trygt og godt skolemiljø. "Alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring".
Nulltoleranse mot krenking
I §12-3 Nulltoleranse og forebyggende arbeid.
- Skolen skal ikke godta krenkende oppførsel, som f.eks. mobbing, vold, diskriminering og trakassering.
- Skolen skal arbeide kontinuerlig for at alle elevene skal ha et trygt og godt skolemiljø.
Aktivitetsplikt og dokumentasjonsplikt
§ 12-4 Plikt til å sikre et trygt og gods psykososialt skolemiljø.
Aktivitetsplikten innebærer at alle som arbeider ved skolen har plikt til:
- å følge med hvordan elevene har det.
- om mulig å gripe in om noen krenker en elev.
- å melde fra til rektor om en får mistanke eller kjennskap til at elev ikke har et tryg og godt skolemiljø
Skolen skal deretter snarest:
- undersøke saken
- sette inn egnede tiltak.
Dokumentasjonsplikten innebærer at skolen skal lage en skriftlig plan for tiltakene i en sak. I planen skal det stå:
a. hvilke problemer tiltakene skal løse.
b. hvilke tiltak skolen har planlagt.
c. når tiltakene skal gjennomføres.
d. hvem som skal gjennomføre tiltakene.
e. når tiltakene skal evalueres.
Dere finner hele opplæringsloven her: Ny opplæringslov
Henvendelse til Statsforvalteren
Dersom en elev ikke har et godt skolemiljø, kan eleven eller de
foresatte melde saken til Statsforvalteren i Rogaland etter at saken er tatt opp med rektor.
Plan for trygt og godt skolemiljø
Hovedmålet med kapittel 12 i Opplæringsloven er å sikre at alle elever har et trygt og godt læringsmiljø. Skolene i Sandnes har derfor utarbeidet lokale planer som viser hvordan skolene arbeider for å sikre dette.
Her er lenke til skolens handlingsplan: Plan for trygt og godt skolemiljø - Hana skole. Denne er høsten 2024 under revisjon i henhold til den nye opplæringsloven.