Skolen får nå henvendelser fra foresatte som er bekymret for barnas trygghet på skoleveien, når elever ned i småskolen kjører elektrisk sparkesykkel på skoleveien. Disse sparkesyklene går 20 km/t lovlig, og det er fort gjort at barn kjører ned andre barn.
Inntil noe annet er bestemt har skolen samme regler for el sparkesykler som vanlige sykler. Vi ønsker derfor ikke at elever skal "sykle" til skolen på el sparkesykkel før de går i 5. klasse. Siden farten er så stor, er det ekstra viktig å bruke hjelm. Vi minner også om at det er samme regel for el sparkesykkel som for syklende når en sykler på gangsti eller fortau. En skal da avpasse farten etter de gående, en skal ikke suse forbi i stor fart. Vi ser at det er behov for å få klarer regler for bruk av sparkesykkel ved Hana skole. Vi vil ta opp saken til behandling i samarbeidsutvalget ved skolen i møte 23. september.
Foreldre har et hovedansvar når de trosser skolens anbefaling og lar barna sykle eller bruke el sparkesykkel til skolen før de begynner på 5. trinn. Skolen har ikke hjemmel til å nekte dem, men på vegne av elever og foresatte generelt vil vi sterkt anbefale foreldre fra å la barna bruke el sparkesykkel før de er gamle nok. Trygg Trafikk anbefaler 12 års aldersgrense.
Trygg Trafikk anbefaler 12 års aldersgrense for bruk av El sparkesykkel. Videre anbefaler de følgende:
- Hjelm brukes alltid
- Sykkelopplæring gjennomføres i forkant av at elevene sykler eller bruker
el-sparkesykkel til og fra skolen
- El-sparkesykkelen trilles i skolegården
- Elsparkesyklene parkeres på anvist sted og låses på elevens eget ansvar
- Forbikjøring av andre på skoleveien, skal skje i lav fart.
- Skolens ledelse inkluderer FAU i utarbeidelse av regler. Reglene bør inngå i
skolens ordensreglement og gjøres godt kjent for elever og foreldre
Aldersgrense 12 år for bruk
Fordi
el-sparkesykkel er definert som sykkel er det ingen aldersgrense for bruk i
Norge. Det private markedet er i sterk vekst og stadig flere barn tar
kjøretøyet i bruk både på skoleveien og til/fra fritidsaktiviteter.
Trygg Trafikk
støtter alternativet om å innføre 12 års aldersgrense på bruk av el-
sparkesykkel. Det er viktig at samfunnet beskytter barn særskilt fordi de har
svakere forutsetninger enn voksne til å ferdes trygt i trafikken. Barn er
mindre av vekst, og syn og motorikk er ikke ferdig utviklet. De er også mer
impulsive og forstår ikke alltid konsekvenser av handlinger, men har gjerne
overdreven tro på egne ferdigheter. Ny forskning om barn, oppmerksomhet og
sykling, utført av Sintef på oppdrag av Trygg Trafikk, bekrefter at barn under
12 år ikke har utviklet evnen til selvregulering som kreves i blandet trafikk.
https://www.aftenbladet.no/forbruker/i/dnJPaw/barn-feilbedoemmer-fart-i-trafikken-seksaaringer-har-problemer-med-aa-fo
Trygg Trafikk mener at det er behov for styrket opplæring
for både barn og voksne. Ifølge læreplanverket for grunnskolen skal barn
mellom annet øve på trygg ferdsel. Hvordan skolene arbeider for å nå
læreplanmålene varierer. Det er derfor ikke sikkert at barn har lært hvordan
de skal bruke små elektriske kjøretøy eller sykkel på en trafikksikker måte,
selv om aldersgrensen blir satt til 12 år. Å ferdes i blandet trafikk på en
trygg måte krever opplæring.
Dette har vi laget og ønsker at skolene ta i bruk: https://sykkeldyktig.no/2020/01/16/sma-elektriske-kjoretoy-2/
Flere videoer her: https://sykkeldyktig.no/
Statens vegvesen om El-sparkesykkel: https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/trafikksikkerhet/sikker-pa-sma-elektriske-kjoretoy/