Gule vester i skolegården
Publisert: 23. september 2024 | Sist endret: 23. september 2024 | Forfatter: Thomas Dyrdahl

Felles innsats for positiv språkbruk

I dag starter hele Hånes skoleenhet med felles innsats for positiv språkbruk. Vi vil at barna snakker fint til og om hverandre og at de bruker språket på en positiv måte til å være sammen. Naturligvis er det også et mål at i størst mulig grad unngår negativ språkbruk.

Trinnene jobber på litt ulik måte - det er stor forskjell på hvordan små og store barn bruker språket! Men felles for alle er at dette tas opp i klassene, og barna skal involveres.

Foreldreinvolvering
Foreldrene involveres også i innsatsen for positiv språkbruk. Alle foresatte som er registrert i Visma, får en melding i Visma Flyt Skole ("Min Skole") med lenke video fra Redd Barna om språkbruk på barneskoler. I tillegg har elevene med seg et samtaleark om språkbruk. Elevene får samtalearket til litt forskjellige tider, men de fleste får dem uke 39 eller 41.

Foreldre får i lekse å se videoen (uten barna) og å fylle ut samtalearket sammen med barna sine.

Oppstart med alle voksne ute
For å markere oppstarten stilte alle voksne ut i alle friminutt og før skolen i dag. Til tider var det flere voksne ute enn barn. Dette kommer vi til å gjenta senere for å vise at vi bryr oss og at vi følger med.

Felles innsats

Vi har felles innsats mot utfordringer som rammer oss alle. Før sommeren hadde vi felles innsats for å komme på tida og Felles innsats for å ta vare på egne, andres og skolens ting.