§ 1. Formål
Skolereglene skal bidra til at
elevene i Kristiansand skolen har et trygt og godt skolemiljø, som skaper
trivsel, inkludering og gir et godt grunnlag for læring. Reglene skal bidra til
å utvikle elevenes sosiale ferdigheter, og til å bygge positive relasjoner
elevene imellom og mellom elever og ansatte.
Skolereglene skal videre legge
til rette for at elever og foreldre får være med på å planlegge, gjennomføre og
vurdere virksomheten til skolen.
§ 2. Virkeområde
Skolereglene gjelder for de
kommunale grunnskolene og skolefritidsordningene i Kristiansand.
Skolereglene gjelder når skolene
har ansvar for elevene. Det vil si i alle typer undervisningslokaler, fellesrom
og utearealer og når elevene har undervisning andre steder enn på skolens
område, for eksempel leirskole og turer i skolens regi. Skolereglene kan komme
til anvendelse på skoleveien og til tider da skolen ikke har ansvar for
elevene, dersom situasjonen har tilstrekkelig tilknytning til skolen.
§ 3. Delegasjon
Den enkelte skole gis myndighet
til å utarbeide lokale skoleregler tilpasset lokale behov, som kommer i tillegg
til denne forskriften. Skolen kan ikke fastsette andre reaksjoner enn de som
fremkommer i § 8 i denne forskriften.
Skolereglene er en forskrift
etter forvaltningsloven § 2. Det betyr at skolen må
sørge for at berørte grupper slik som elevråd, FAU, samarbeidsutvalg,
fagforeninger o.l. skal gis anledning til å uttale seg før forskriften vedtas,
endres eller oppheves, jf. forvaltningsloven
§ 37. Formkravene i forvaltningsloven
§ 38 må følges. Forskriften skal kunngjøres i Norsk Lovtidend.
§ 4. Hensynet til elevens beste og elevens
rett til å bli hørt
I alle saker som behandles etter
dette reglementet, skal hensynet til elevens beste være et grunnleggende
hensyn. Skolen skal ivareta elevens rett til å bli hørt, slik at elevens mening
og medvirkning er sentral. For å oppfylle retten til å bli hørt må elevene få
nødvendig og alderstilpasset informasjon. Skolen må sørge for å opplyse om:
- hva saken gjelder
- sentrale forutsetninger for
samtalen
- hvem som vil få informasjonen
- hvilke beslutninger som skal
tas
- konsekvenser og resultat.
Gjennom dette kan elevene ta
stilling til om de vil uttale seg og hva de vil uttale seg om. Retten til å bli
hørt innebærer også en rett for barn til å få vite hvordan synspunktene deres
har blitt tolket og brukt, og hvordan deres deltakelse har påvirket utfallet.
§ 5. Organisering av skoledemokratiet
Ved hver grunnskole skal det
være et samarbeidsutvalg med to representanter for undervisningspersonalet, en
for andre tilsette, to for foreldrerådet, to for elevene og to for kommunen.
Den ene av representantene for kommunen skal være rektor ved skolen.
Elevrepresentantene skal ikke
være til stede når saker som er omfatta av taushetsplikt etter lover eller
forskrifter, blir behandla i samarbeidsutvalget.
Samarbeidsutvalget har rett til
å uttale seg i alle saker som gjelder skolen.
Skoler med felles ledelse kan ha
et felles samarbeidsutvalg. Utvalget skal ha lik sammensetning som øvrige
samarbeidsutvalg, men må ha en foreldrerepresentant fra hver av skolene, og en
elevrepresentant fra hver av skolene dersom skolen har elever fra og med 4.
trinn.
Barnehage og skole som utgjør et
oppvekstsenter kan ha et felles samarbeidsutvalg. Utvalget ved oppvekstsenter
skal ha to representanter for elevene, en representant for
undervisningspersonalet, en representant for andre ansatte i skolen, to
representanter for de ansatte i barnehagen, to representanter for foreldrerådet
i skolen og to representanter for foreldrerådet i barnehagen. I tillegg til de
representantene for kommunen som følgjer av første ledd, kan eieren av
barnehagen oppnevne inntil to medlemmer.
Ved hver skole skal det utnevnes
en elevrådskontakt som skal legge særlig til rette for at elevene skal kunne
ytre seg, oppmuntre de til å delta i skoledemokratiet og hjelpe elevene med
arbeidet i skoledemokratiet.
§ 6. Vurdering av elevens orden og
oppførsel
Vurdering i orden og oppførsel
skal foretas ut fra reglene i § 6 og § 7 i dette reglementet, samt i skolens
lokale reglement.
Rektor skal foreta en helhetlig
vurdering av elevens orden og oppførsel over en lengre tidsperiode.
Enkelthendelser kan kun vektlegges ved særlig klanderverdige eller grove
enkelthendelser.
§ 7. Regler for orden
Elevene skal
- Møte til avtalt tid og sted
- Gjøre arbeid til rett tid og
overholde frister
- Holde orden
- Ta vare på skolens eiendeler.
§ 8. Regler for oppførsel
Elevene skal vise alminnelig god
oppførsel. Det er god oppførsel å:
- behandle medelever, ansatte og
andre som eleven møter i skolehverdagen med respekt uansett kjønn,
nasjonalitet, religion, livssyn, seksuell orientering m.m.
- bidra til et godt inkluderende
læringsmiljø
- Vise nettvett og god digital
dømmekraft
- Ta vare på og behandle skolens
område og eiendeler respektfullt
- La andres eiendeler være i
fred
- Være tilstede og delta i
undervisning hele skoledagen.
Oppførsel som ikke aksepteres:
- krenkende ord og oppførsel
(gjelder også digitalt) både overfor elever og ansatte
- utøve eller true med fysisk
vold
- juks eller forsøk på juks
- ta bilde av eller filme
personer uten samtykke
- ha med eller bruke rusmidler,
tobakk, snus og elektroniske sigaretter, vape o.l.
- ha med og/eller benytte
farlige gjenstander
- bruk av klesplagg som helt
eller delvis dekker ansiktet i opplæringssituasjoner, leksehjelp og SFO
jf. opplæringslova § 27-2.
Mobiltelefon, smartklokker og
lignende digitale enheter skal ikke benyttes i skoletiden. Skolen kan gjøre
unntak fra dette dersom det foreligger særlige sosiale, helsemessige,
pedagogiske eller sikkerhetsmessige hensyn. Mobiltelefon, smartklokker og lignende
digitale enheter skal enten ikke tas med til skolen eller innleveres av den
enkelte elev ved skoledagens start for oppbevaring på et dertil egnet sted.
§ 9. Tiltak og sanksjoner ved brudd på
reglene for orden og atferd.
Ved regelbrudd skal skolen følge
opp eleven gjennom samtale og veiledning, og skal informere foresatte så hurtig
som mulig. Før skolen tar kontakt med foresatte, skal eleven, så langt det er
mulig, få muligheten til å uttrykke sine synspunkter og få informasjon om hva
som vil bli formidlet.
Skolen kan benytte følgende
sanksjoner ved brudd på reglene for orden og oppførsel:
- pålegg om å utføre oppgaver
før eller etter skoletid som har sammenheng med regelbruddet
- midlertidig inndragelse av
gjenstander som blir brukt i strid med ordensreglementet. Gjenstandene skal
oppbevares forsvarlig, og kan inndras frem til skoledagen er slutt. Tobakk og
alkohol skal overleveres foreldrene. Ulovlige gjenstander og ulovlige rusmidler,
som f.eks. våpen og narkotika, skal overlates til politiet
- restriksjon i bruk av skolens
utstyr
- avgrenset område i friminutt.
Ved flere eller grove brudd på
ordensreglementet kan elevene:
- vises bort fra opplæringen
jf. opplæringsloven § 13-1. Dette innebærer at
elever på 1.–7. trinn kan bortvises for enkelttimer eller resten av dagen, og
elever på 8.–10. trinn kan bortvises opptil tre dager. Det er ikke tillatt
med bortvisning fra SFO eller leksehjelp
- midlertidig eller permanent
klassebytte/gruppebytte
- permanent skolebytte jf. opplæringsloven § 13-2.
§ 10. Undersøkelser og tiltak i
skolemiljøsaker
Når en elev opplever at
skolemiljøet ikke er trygt og godt, skal skolen rette opp i situasjonen gjennom
å sette inn egnede tiltak for å sørge for at eleven får et trygt og godt
skolemiljø, jf. opplæringslova §§ 12-4 og 12-5.
§ 11. Saksbehandling ved bruk av sanksjoner
Følgende saksbehandlingsregler
gjelder:
- Kollektiv avstraffelse er ikke
tillatt
- Alle reaksjoner må stå i
forhold til alvorlighetsgraden av et brudd på skolereglene
- Før bortvisning,
klasse-/gruppe-/skolebytte blir tatt skal det alltid vurderes om det er mulig
å bruke andre sanksjoner eller tiltak
- Eleven skal få mulighet til å
forklare seg for den som skal ta avgjørelsen i tråd med § 4 i dette reglementet
- En sanksjon skal gis så snart
etter reglementsbruddet som mulig
- En sanksjon må ikke innebære
usaklig forskjellsbehandling eller være basert på usaklige hensyn
- Skolen skal sørge for at
avgjørelsen tas på et forsvarlig grunnlag
- Avgjørelsen skal begrunnes, og
dokumenteres skriftlig.
Ved gjentakende og alvorlige
brudd på ordensreglementet skal det lages en plan med egnede tiltak i samarbeid
med eleven og foresatt, for å forebygge at alvorlige brudd på ordensreglementet
ikke skjer igjen. Der det er naturlig kan planes sees i sammenheng med
aktivitetsplan etter opplæringslova
§ 12-4.
Sanksjonene i § 9 3. ledd nr. 1 og nr. 3, med unntak av bortvisning inntil 2
timer på skolens område, er enkeltvedtak, og må følge saksbehandlingsreglene
for enkeltvedtak i forvaltningsloven. Foresatte til elever under
15 år skal varsles, og gis mulighet til å uttale seg før det blir satt i verk
bortvisning.
For bortvisning fra egen
undervisning, hvor eleven skal befinne seg på skolens område, kan lærer
beslutte bortvisning av en elev for inntil 2 timer. Det er kun rektor som kan
bortvise eleven fra skolens område. Dersom skolen finner det nødvendig å bortvise
en elev, skal eleven/foresatte følges opp i bortvisningsperioden.
Tvunget skolebytte er det kun
kommunaldirektør for oppvekst som har myndighet til beslutte.
§ 12. Elevers rett til å klage
Dersom en elev er uenig i en
beslutning som er tatt med utgangspunkt i ordensreglementet, kan eleven ta
dette opp med rektor. Eleven har rett til å bli hørt og tatt på alvor. Rektor
må undersøke forholdet, og vurdere om beslutningen skal opprettholdes eller
ikke, og begrunne avgjørelsen.
Dersom eleven ikke opplever å
bli tatt på alvor, eller er uenig i rektors begrunnelse, kan eleven ta dette
opp med elevråd, elevombud, oppvekstombud eller skoleeier.
Dersom det klages på et
enkeltvedtak, vil det fremgå av vedtaket hvordan man skal klage. På grunn av
det korte tidsperspektivet ved bortvisning må skolen vanligvis tillate muntlig
klage. Skolen må da nedtegne klagen skriftlig, jf. forvaltningsloven
§ 32. Klagen rettes til rektor, og saken oversendes Statsforvalteren
dersom rektor opprettholder vedtaket.
§ 13. Anmeldelse av straffbare forhold
Skolen vil inngi
politianmeldelse i straffbare forhold knyttet til vold, trusler, ran, tyveri,
skadeverk, deling av krenkende bilder og bilder delt uten samtykke, hensynsløs
adferd, besittelse av gjenstander som defineres som våpen, bruke og besittelse
av illegale rusmidler.
Saker som er egnet til
konfliktrådets behandling vurderes i samråd med politiet. Eksempler på
straffesaker som kan avgjøres ved konfliktrådsbehandling er vold, trusler,
skadeverk, butikktyveri og ærekrenkelser.
Annen bekymring knyttet til
kriminalitet kan vurderes i samråd med kommune og/eller politiet.
§ 14. Erstatningsansvar
Ved skade eller skadeverk på
skolens eiendom eller utstyr kan eleven eller elevens foresatte bli
erstatningsansvarlige. Det samme gjelder ved tap av undervisningsmateriell.
Erstatningsansvar er begrenset av skadeserstatningslovens
§ 1-2 for inntil kr 5000.
Dersom elever gjør skadeverk på
andre elevers eller ansattes eiendeler, er dette som et privatrettslig
anliggende mellom partene.
§ 15. Informasjon
Skolen plikter å gjøre
ordensreglementet kjent for elever, foresatte og ansatte.
§ 16. Ikraftsetting
Forskriften trer i kraft 1.
august 2024. Samtidig oppheves forskrift om ordensreglement for grunnskolen i
Kristiansand vedtatt 24. mars 2021.
Forskriften ligger på lovdata: https://lovdata.no/dokument/LF/forskrift/2024-05-29-1902
|