Ordens- og skoleregler

Skolereglene på Hånes har vi oppsummert som:

 

Snill munn, snille hender og snille føtter.

Vi er snille med hverandre og tar vare på skolen vår

Vi hører på beskjeder fra alle voksne på skolen

Vi kommer på tiden og er der vi skal være

Vi snakker fint til og om hverandre

 

Bystyret i Kristiansand har fastsatt nye skoleregler som gjelder alle skoler i kommunen:

§ 1. Formål

Skolereglene skal bidra til at elevene i Kristiansand skolen har et trygt og godt skolemiljø, som skaper trivsel, inkludering og gir et godt grunnlag for læring. Reglene skal bidra til å utvikle elevenes sosiale ferdigheter, og til å bygge positive relasjoner elevene imellom og mellom elever og ansatte.
Skolereglene skal videre legge til rette for at elever og foreldre får være med på å planlegge, gjennomføre og vurdere virksomheten til skolen.

§ 2. Virkeområde

Skolereglene gjelder for de kommunale grunnskolene og skolefritidsordningene i Kristiansand.
Skolereglene gjelder når skolene har ansvar for elevene. Det vil si i alle typer undervisningslokaler, fellesrom og utearealer og når elevene har undervisning andre steder enn på skolens område, for eksempel leirskole og turer i skolens regi. Skolereglene kan komme til anvendelse på skoleveien og til tider da skolen ikke har ansvar for elevene, dersom situasjonen har tilstrekkelig tilknytning til skolen.

§ 3. Delegasjon

Den enkelte skole gis myndighet til å utarbeide lokale skoleregler tilpasset lokale behov, som kommer i tillegg til denne forskriften. Skolen kan ikke fastsette andre reaksjoner enn de som fremkommer i § 8 i denne forskriften.

Skolereglene er en forskrift etter forvaltningsloven § 2. Det betyr at skolen må sørge for at berørte grupper slik som elevråd, FAU, samarbeidsutvalg, fagforeninger o.l. skal gis anledning til å uttale seg før forskriften vedtas, endres eller oppheves, jf. forvaltningsloven § 37. Formkravene i forvaltningsloven § 38 må følges. Forskriften skal kunngjøres i Norsk Lovtidend.

§ 4. Hensynet til elevens beste og elevens rett til å bli hørt

I alle saker som behandles etter dette reglementet, skal hensynet til elevens beste være et grunnleggende hensyn. Skolen skal ivareta elevens rett til å bli hørt, slik at elevens mening og medvirkning er sentral. For å oppfylle retten til å bli hørt må elevene få nødvendig og alderstilpasset informasjon. Skolen må sørge for å opplyse om:

  • hva saken gjelder
  • sentrale forutsetninger for samtalen
  • hvem som vil få informasjonen
  • hvilke beslutninger som skal tas
  • konsekvenser og resultat.

Gjennom dette kan elevene ta stilling til om de vil uttale seg og hva de vil uttale seg om. Retten til å bli hørt innebærer også en rett for barn til å få vite hvordan synspunktene deres har blitt tolket og brukt, og hvordan deres deltakelse har påvirket utfallet.

§ 5. Organisering av skoledemokratiet

Ved hver grunnskole skal det være et samarbeidsutvalg med to representanter for undervisningspersonalet, en for andre tilsette, to for foreldrerådet, to for elevene og to for kommunen. Den ene av representantene for kommunen skal være rektor ved skolen.

Elevrepresentantene skal ikke være til stede når saker som er omfatta av taushetsplikt etter lover eller forskrifter, blir behandla i samarbeidsutvalget.
Samarbeidsutvalget har rett til å uttale seg i alle saker som gjelder skolen.

Skoler med felles ledelse kan ha et felles samarbeidsutvalg. Utvalget skal ha lik sammensetning som øvrige samarbeidsutvalg, men må ha en foreldrerepresentant fra hver av skolene, og en elevrepresentant fra hver av skolene dersom skolen har elever fra og med 4. trinn.

Barnehage og skole som utgjør et oppvekstsenter kan ha et felles samarbeidsutvalg. Utvalget ved oppvekstsenter skal ha to representanter for elevene, en representant for undervisningspersonalet, en representant for andre ansatte i skolen, to representanter for de ansatte i barnehagen, to representanter for foreldrerådet i skolen og to representanter for foreldrerådet i barnehagen. I tillegg til de representantene for kommunen som følgjer av første ledd, kan eieren av barnehagen oppnevne inntil to medlemmer.

Ved hver skole skal det utnevnes en elevrådskontakt som skal legge særlig til rette for at elevene skal kunne ytre seg, oppmuntre de til å delta i skoledemokratiet og hjelpe elevene med arbeidet i skoledemokratiet.

§ 6. Vurdering av elevens orden og oppførsel

Vurdering i orden og oppførsel skal foretas ut fra reglene i § 6 og § 7 i dette reglementet, samt i skolens lokale reglement.
Rektor skal foreta en helhetlig vurdering av elevens orden og oppførsel over en lengre tidsperiode. Enkelthendelser kan kun vektlegges ved særlig klanderverdige eller grove enkelthendelser.

§ 7. Regler for orden

Elevene skal

  • Møte til avtalt tid og sted
  • Gjøre arbeid til rett tid og overholde frister
  • Holde orden
  • Ta vare på skolens eiendeler.

§ 8. Regler for oppførsel

Elevene skal vise alminnelig god oppførsel. Det er god oppførsel å:

  • behandle medelever, ansatte og andre som eleven møter i skolehverdagen med respekt uansett kjønn, nasjonalitet, religion, livssyn, seksuell orientering m.m.
  • bidra til et godt inkluderende læringsmiljø
  • Vise nettvett og god digital dømmekraft
  • Ta vare på og behandle skolens område og eiendeler respektfullt
  • La andres eiendeler være i fred
  • Være tilstede og delta i undervisning hele skoledagen.

Oppførsel som ikke aksepteres:

  • krenkende ord og oppførsel (gjelder også digitalt) både overfor elever og ansatte
  • utøve eller true med fysisk vold
  • juks eller forsøk på juks
  • ta bilde av eller filme personer uten samtykke
  • ha med eller bruke rusmidler, tobakk, snus og elektroniske sigaretter, vape o.l.
  • ha med og/eller benytte farlige gjenstander
  • bruk av klesplagg som helt eller delvis dekker ansiktet i opplæringssituasjoner, leksehjelp og SFO jf. opplæringslova § 27-2.

Mobiltelefon, smartklokker og lignende digitale enheter skal ikke benyttes i skoletiden. Skolen kan gjøre unntak fra dette dersom det foreligger særlige sosiale, helsemessige, pedagogiske eller sikkerhetsmessige hensyn. Mobiltelefon, smartklokker og lignende digitale enheter skal enten ikke tas med til skolen eller innleveres av den enkelte elev ved skoledagens start for oppbevaring på et dertil egnet sted.

§ 9. Tiltak og sanksjoner ved brudd på reglene for orden og atferd.

Ved regelbrudd skal skolen følge opp eleven gjennom samtale og veiledning, og skal informere foresatte så hurtig som mulig. Før skolen tar kontakt med foresatte, skal eleven, så langt det er mulig, få muligheten til å uttrykke sine synspunkter og få informasjon om hva som vil bli formidlet.

Skolen kan benytte følgende sanksjoner ved brudd på reglene for orden og oppførsel:

  1. pålegg om å utføre oppgaver før eller etter skoletid som har sammenheng med regelbruddet
  2. midlertidig inndragelse av gjenstander som blir brukt i strid med ordensreglementet. Gjenstandene skal oppbevares forsvarlig, og kan inndras frem til skoledagen er slutt. Tobakk og alkohol skal overleveres foreldrene. Ulovlige gjenstander og ulovlige rusmidler, som f.eks. våpen og narkotika, skal overlates til politiet
  3. restriksjon i bruk av skolens utstyr
  4. avgrenset område i friminutt.

Ved flere eller grove brudd på ordensreglementet kan elevene:

  1. vises bort fra opplæringen jf. opplæringsloven § 13-1. Dette innebærer at elever på 1.–7. trinn kan bortvises for enkelttimer eller resten av dagen, og elever på 8.–10. trinn kan bortvises opptil tre dager. Det er ikke tillatt med bortvisning fra SFO eller leksehjelp
  2. midlertidig eller permanent klassebytte/gruppebytte
  3. permanent skolebytte jf. opplæringsloven § 13-2.

§ 10. Undersøkelser og tiltak i skolemiljøsaker

Når en elev opplever at skolemiljøet ikke er trygt og godt, skal skolen rette opp i situasjonen gjennom å sette inn egnede tiltak for å sørge for at eleven får et trygt og godt skolemiljø, jf. opplæringslova §§ 12-4 og 12-5.

§ 11. Saksbehandling ved bruk av sanksjoner

Følgende saksbehandlingsregler gjelder:

  • Kollektiv avstraffelse er ikke tillatt
  • Alle reaksjoner må stå i forhold til alvorlighetsgraden av et brudd på skolereglene
  • Før bortvisning, klasse-/gruppe-/skolebytte blir tatt skal det alltid vurderes om det er mulig å bruke andre sanksjoner eller tiltak
  • Eleven skal få mulighet til å forklare seg for den som skal ta avgjørelsen i tråd med § 4 i dette reglementet
  • En sanksjon skal gis så snart etter reglementsbruddet som mulig
  • En sanksjon må ikke innebære usaklig forskjellsbehandling eller være basert på usaklige hensyn
  • Skolen skal sørge for at avgjørelsen tas på et forsvarlig grunnlag
  • Avgjørelsen skal begrunnes, og dokumenteres skriftlig.

Ved gjentakende og alvorlige brudd på ordensreglementet skal det lages en plan med egnede tiltak i samarbeid med eleven og foresatt, for å forebygge at alvorlige brudd på ordensreglementet ikke skjer igjen. Der det er naturlig kan planes sees i sammenheng med aktivitetsplan etter opplæringslova § 12-4.

Sanksjonene i § 9 3. ledd nr. 1 og nr. 3, med unntak av bortvisning inntil 2 timer på skolens område, er enkeltvedtak, og må følge saksbehandlingsreglene for enkeltvedtak i forvaltningsloven. Foresatte til elever under 15 år skal varsles, og gis mulighet til å uttale seg før det blir satt i verk bortvisning.

For bortvisning fra egen undervisning, hvor eleven skal befinne seg på skolens område, kan lærer beslutte bortvisning av en elev for inntil 2 timer. Det er kun rektor som kan bortvise eleven fra skolens område. Dersom skolen finner det nødvendig å bortvise en elev, skal eleven/foresatte følges opp i bortvisningsperioden.

Tvunget skolebytte er det kun kommunaldirektør for oppvekst som har myndighet til beslutte.

§ 12. Elevers rett til å klage

Dersom en elev er uenig i en beslutning som er tatt med utgangspunkt i ordensreglementet, kan eleven ta dette opp med rektor. Eleven har rett til å bli hørt og tatt på alvor. Rektor må undersøke forholdet, og vurdere om beslutningen skal opprettholdes eller ikke, og begrunne avgjørelsen.

Dersom eleven ikke opplever å bli tatt på alvor, eller er uenig i rektors begrunnelse, kan eleven ta dette opp med elevråd, elevombud, oppvekstombud eller skoleeier.

Dersom det klages på et enkeltvedtak, vil det fremgå av vedtaket hvordan man skal klage. På grunn av det korte tidsperspektivet ved bortvisning må skolen vanligvis tillate muntlig klage. Skolen må da nedtegne klagen skriftlig, jf. forvaltningsloven § 32. Klagen rettes til rektor, og saken oversendes Statsforvalteren dersom rektor opprettholder vedtaket.

§ 13. Anmeldelse av straffbare forhold

Skolen vil inngi politianmeldelse i straffbare forhold knyttet til vold, trusler, ran, tyveri, skadeverk, deling av krenkende bilder og bilder delt uten samtykke, hensynsløs adferd, besittelse av gjenstander som defineres som våpen, bruke og besittelse av illegale rusmidler.

Saker som er egnet til konfliktrådets behandling vurderes i samråd med politiet. Eksempler på straffesaker som kan avgjøres ved konfliktrådsbehandling er vold, trusler, skadeverk, butikktyveri og ærekrenkelser.
Annen bekymring knyttet til kriminalitet kan vurderes i samråd med kommune og/eller politiet.

§ 14. Erstatningsansvar

Ved skade eller skadeverk på skolens eiendom eller utstyr kan eleven eller elevens foresatte bli erstatningsansvarlige. Det samme gjelder ved tap av undervisningsmateriell. Erstatningsansvar er begrenset av skadeserstatningslovens § 1-2 for inntil kr 5000.

Dersom elever gjør skadeverk på andre elevers eller ansattes eiendeler, er dette som et privatrettslig anliggende mellom partene.

§ 15. Informasjon

Skolen plikter å gjøre ordensreglementet kjent for elever, foresatte og ansatte.

§ 16. Ikraftsetting

Forskriften trer i kraft 1. august 2024. Samtidig oppheves forskrift om ordensreglement for grunnskolen i Kristiansand vedtatt 24. mars 2021.

 

Forskriften ligger på lovdata: https://lovdata.no/dokument/LF/forskrift/2024-05-29-1902