Flekkerøy skole ønsker å være en leksebevisst skole. Med
det mener vi at lærerne har tenkt nøye gjennom hva de gir i lekse, hvorfor de
gir den leksen de gir og at tiden som går med til å gjøre leksen ikke er for
lang. Dette er i tråd med hva Norges kanskje mest kjente skoleforsker, Thomas
Nordahl mener. Han sier at lekser er viktig, dersom de blir brukt på riktig
måte. Lekser er bra når det er gjennomgått stoff, det er god sannsynlighet for
at elevene klarer det uten hjelp, og at leksene ikke gis i for stort omfang.
(Hamar Arbeiderblad, 13.08.2012, se lenke nedenfor)
En positiv effekt av lekser handler om livsmestring. Livet
er ikke bare lek og moro, men også innsats, utvikling og arbeid. Ønsker man å
bli god på noe, må det øves. Når barn velger å gjøre leksene sine, tar de ansvar
for egen læring og de øver på å gjøre gode valg.
Når foreldre observerer barna sine som gjør lekser, blir de
oppmerksomme på hvilke temaer det jobbes med på skolen, de ser hvordan barnets
konsentrasjonsevner er, de får et inntrykk av hva barnet mestrer og hva det
strever med. Foreldre har dermed en stor mulighet for å støtte opp om barnas
skolegang.
En faktor som taler mot bruk av lekser er at enkelte hjem
opplever en daglig kamp for å få barnet sitt til å gjøre dem, en kamp som
skaper dårlig stemning i en hektisk hverdag.
Lærerne på Flekkerøy skole tenker at tidsbruken på lekser
bør ligge i intervallet 10 til 30 minutter per dag. Alder og individuelle
forhold spiller inn. Leselekse (både norsk og engelsk) trekkes frem som
særdeles viktig fordi mengdetrening er så viktig for å bli en funksjonell leser.
Her kan du lese mer om forskning på lekser:
https://www.udir.no/tall-og-forskning/finn-forskning/rapporter/hva-sier-forskningen-om-lekser/
https://utdanningsforskning.no/artikler/2016/lekser--en-forskningsoversikt/
https://www.minskole.no/DynamicContent//Documents/221-b61099bc-452f-4ca2-ba39-1927cfc15648.pdf