Fagleder Åse Alstad holdt før sommeren et kurs om «Bærekraftig
utvikling». Her trakk man en rød tråd til fagområdet «Natur, miljø og
teknologi» i rammeplanen:
«Opplevelser og erfaringer i naturen kan fremme
forståelse for naturens egenart og barnas vilje til å verne om naturressursene,
bevare biologisk mangfold og bidra til bærekraftig utvikling»
• Naturopplevelser i tidlig barndom blir ofte
ansett som av betydning for barns holdninger til natur seinere i livet.
• Barns opplevelser i og med natur står
sentralt
Ifølge en ny studie lønner det seg å oppfordre barna til å undersøke og stille spørsmål for å forstå sammenhengene i naturen. «Inquiry-based learning», hvor man involverer både barn og voksne i læringsprosessene. De tospråklige assistentene fikk i oppgave å lage en aktivitet basert på naturfenomen som vann, jord eller luft.
• Hvordan kan vi bidra til at barna får utforske, reflektere og eksperimentere videre når de opplever eller er nysgjerrige på naturfenomener?
De ulike eksperimentene med vann, jord og luft skapte stort engasjement og inspirasjon på planleggingsdagen. De Tospråklige Assistentene hadde forberedt seg godt. Vi fikk se hvordan man kunne bruke rense vann gjennom grus, sand og stein. Hvordan lage «lavalampe ved å eksperimentere med hva som er tyngst av vann og olje. Det var f.eks. ballongraketter, papirhelikopter og eksperimenter som gav både undring og latter.
Realfag og språk:"I møte med konkrete fenomener bruker barna sansene sine og får erfaringer. Det krever aktive voksne som samtaler og undrer seg sammen med barna. I barnehagen vil det være utrolig mange ting som oppleves for første gang, og da er det viktig at voksne er oppmerksomme, interesserte og snakker med barna om disse førstehåndserfaringene. Når et barn kjenner at en stein er kald eller at mosen er våt stimuleres sansene, følelsene, forståelsen, språk og begrepsforståelsen utvikles." (Langholm m.fl 2011)