Trygt og godt skolemiljø for elevene

Alle elever har rett til å ha et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring. Skolen skal ha nulltoleranse mot krenkende oppførsel som mobbing, vold, diskriminering og trakassering. Det er elevenes egen opplevelse av hvordan de har det på skolen, som er avgjørende for om skolemiljøet er trygt og godt.

Skolen skal jobbe kontinuerlig for at elevene har et trygt og godt skolemiljø, og forebygge at det oppstår situasjoner som gjør at elevene ikke har det trygt og godt. Skolen må vurdere om miljøet fremmer helse, inkludering, trivsel og læring ved å observere hvilke virkninger det forebyggende arbeidet har på elevene og miljøet.

For å sikre elevenes rett til et trygt og godt skolemiljø, har skolen en aktivitetsplikt. Formålet med aktivitetsplikten er å sikre at skolen fanger opp hvis elever ikke har det trygt og godt på skolen, og handler raskt og riktig. Alle situasjoner der en elev opplever å ikke ha et trygt og godt skolemiljø er unike, og krever tilpassede tiltak. For å finne ut hva som er egnede tiltak, må dere alltid undersøke og analysere saken nøye. Bruk deres profesjonelle skjønn og vurder hva som er til elevens beste.

Les mer om (fra udir.no)

- retten til et trygt og godt skolemiljø

- aktivitetsplikten

- arbeidet for et trygt skolemiljø og forebygging av krenkelser