4. klasse har gjennomført en flyreise i norsk, engelsk og samfunnsfag.
Turen gikk til Athen, Hellas. Der måtte flere bytte fly og reise videre til sin destinasjon. Det var flere som skulle til Australia, Japan og New Zealand. Et mindretall holdt seg i Europa. Vi har studert mye kart, før elevene bestemte reisemål. Heldigvis flyr Borge Premium Airlines over hele verden.
Etter inspirasjon fra Skrivesenteret har 4. klasse forberedt og gjennomført en flyreise. Som lærer mener jeg at evne til å leke, å forestille seg, og å tenke: "tenk deg at....". Er viktige egenskaper når du skal skrive tekst.
Her er tre vilkårlige eksempler fra eksamen i norsk i 10. trinn:
Skriv en skjønnlitterær tekst om en ungdomsgjeng som reiser bort for å utføre et bestemt oppdrag. Bruk språklige virkemidler for å skildre stedet de kommer til, og stemningen blant ungdommene. Bruk overskriften «Oppdraget» på teksten din.
Skriv en tekst der hovedpersonen skaper en positiv endring ved å engasjere seg. Bygg opp historien mot et vendepunkt der endringen kommer tydelig fram. Lag overskrift selv.
Skriv ein tekst der hovudpersonen står overfor eit val om å fortelje sanninga eller ikkje. Bruk språklege verkemiddel for å underbygge at det er eit vanskeleg val. Lag overskrift sjølv.
Vi tilrår at du skriv 1–2 sider (450–900 ord).
Det kreves en relativt stor grad av evne til å forestille seg hvordan andre har det, og hva andre opplever, for å skrive en slik tekst. Gjennom lek lærer de yngste barna seg å forestille seg, og bruke sin kreativitet til lage egne fortellinger når de leker.
Oppgaven var å bestemme reisemål, skrive billett, lage pass, planlegge selve flyturen, og skrive postkort fra reisemålet. Mye god og praktisk skrivetrening. Slik at de senere kan klare å tenke seg at...