Bogafjell skole ligger i naturskjønne omgivelser noen
minutters kjøring fra Sandnes sentrum – naturligvis i Bogafjell bydel. Skolen
har om lag 425 elever og 60 ansatte fordelt på skole og SFO.
Skolen er en 1. – 7. skole med tre paralleller på
hvert trinn. Årets 3.trinn har to paralleller.
Læringssyn
ved Bogafjell skole
”Vi vil skape en levende skole” er vår visjon og
gjenspeiles i vårt læringssyn. I levende skole ligger så mangt – blant annet
viktigheten av opplevelsen av å mestre. På Bogafjell skole tenker vi at elevene vil oppleve mestring når de har lyst
til å lære, er utholdende og nysgjerrige og viser evne til å arbeide målrettet.
Skolen skal møte elevene med tillit, respekt og krav, og de skal få utfordringer som fremmer danning og lærelyst. For å lykkes med dette må skolen bygge et godt læringsmiljø og tilpasse undervisningen i samarbeid med elevene og hjemmene. (s. 14 Overordnet del, Læreplan 2020)
Elevene skal mestre
lesing, skriving og regning i alle fag. Lærerne lar alle elever på alle trinn
ha fokus på lesing gjennom ulike leseopplegg, samt fokus på skriving og regning
som grunnleggende ferdigheter i alle fag.
Elevene skal møte lærere som er trygge på seg selv. Dette innebærer å ha
lærere som er faglig dyktige og som er i stand til å gi elevene vurdering for
læring.
Det er særlig fire prinsipper som er sentrale i vurderingsarbeid som
har til formål å fremme læring.
Elevers
forutsetninger for å lære kan styrkes dersom de:
Forstår hva de skal lære og
hva som er forventet av dem.
Får tilbakemeldinger som
forteller dem om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen.
Får råd om hvordan de kan
forbedre seg.
Er involvert i eget
læringsarbeid ved blant annet å vurdere eget arbeid og utvikling.
Respekt: Skolen legger vekt på å bygge gode relasjoner
mellom barn og voksne i skolesamfunnet – mellom elever og foreldre på den ene
siden, og lærere og andre ansatte på den andre siden. I det relasjonsbyggende arbeidet er vi
bevisste på at vi skal bruke virkemidler som for eksempel navn, høflighet,
vennlighet, dialog, gode ord, øyekontakt, nærhet, omsorg og godt
humør. Det betyr at vi vil ha et godt og inkluderende skolemiljø – uten mobbing, trakassering,
diskriminering eller andre former for upassende oppførsel.
Respekt
handler også om klasseledelse. På Bogafjell skole skal elever og foreldre få
oppleve lærere og andre ansatte som er trygge og tydelige voksne. Som
klasseledere vil det derfor alltid være de som har ledelsen i
klasserommet. Dette betyr blant annet at
det alltid er de voksne ved vår skole som er først i klasserommet. Elevene stiller opp på utsiden, og blir
hentet inn av voksne som har gjort klasserommet i stand til dagens
undervisning. I døra blir elevene møtt
av en voksen som ser dem i øynene, tar dem i hånda og med navn ønsker de
velkommen til en ny skoledag.