To jenter som snakker sammen på tegnspråk. Foto.

Tegnspråkavdelingen

Hvem er vi
Auglend skole har en egen tegnspråkavdeling for undervisning av hørselshemmede elever og et personal som består av fagpersoner med høy kompetanse. På landsbasis utgjør Auglend ett av de største skolemiljøene for elever med nedsatt hørsel i grunnskolen. Auglend skole er en tospråklig skole og tegnspråk skal være synlig på skolen vår, gjennom tegnspråkaktiviteter og læringsstunder.

Har du et hørselshemmet barn?
For elever med nedsatt hørsel er full tilgang til språk og kommunikasjon avgjørende for utvikling og læring. Tegnspråkavdelingen ved Auglend skole tilbyr undervisning til elever med nedsatt hørsel fra 1. - 10. klasse. Du trenger ikke bo i Stavanger kommune for å få skoleplass hos oss. Dette er et kommunalt tilbud, men andre kommuner kan kjøpe elevplasser ved skolen vår.

Elev på hjemmeskole og Auglend skole

Vårt tilbud til elever som ønsker hospitering eller besøksuker:

Hospitering 1-4 dager i uken
Vi har elever som hospiterer hos oss 1 til 4 dager i uken, gjennom hele skoleåret. Formålet med hospitering er å gi elever et møtested hvor de kan samhandle med andre elever med hørselsnedsettelse. Hos oss får elevene muligheten til å være seg selv og kommunisere med norsk tegnspråk, norsk talespråk og tale med tegnstøtte. Her får de utvikle identitet, vennskap, trygghet og tilhørighet. Elevene vil gjennom hospitering lære norsk tegnspråk og  tilegne seg kunnskap ved bruk av visuelle virkemidler og konkreter.  De vil gjennom trygge rammer kunne være et forbilde for hverandre og få mulighet til å utveksle erfaring og kunnskap om livet, hørselstap, skole og miljø. Hospitering er for alle elever fra 1.-10.trinn med hørselstap (fra svak til alvorlig hørselstap, ensidig og bilateralt hørselstap).

Ta gjerne kontakt med oss for avtale om skolebesøk eller hvis du har spørsmål. Du kan ta kontakt med avdelingsleder Mette Lysnes på telefon 51 50 72 92, mobil 90 55 17 40 eller på epost. Se også vedlagt informasjonsbrosjyre som du finner nederst på denne siden. 

Besøkselever 6 uker i året
Auglend skole har lagt til rette for 6 besøksuker i løpet av skoleåret. Høsten 2024 blir besøksukene i uke 42 og 50. Våren 2025 er de lagt til uke 5, 11, 19 og 23. Dette er et tilbud til elever fra 5.-10. trinn som går på hjemmeskolen ellers i året, men som kan få et tilrettelagt opplæringstilbud med fokus på tegnspråk. Målet med besøksukene er å legge til rette for tegnspråkopplæring og undervisning i fellesskap med andre hørselshemmede barn.

For å bli besøkselev ved Auglend skole, tegnspråkavdelingen, må hjemmeskolen, bostedskommune og PPT ta kontakt med Stavanger kommune ved Unni Lill Borg på telefon 51 50 80 45 eller via epost.

Hva betyr det å være tospråklig
Språkene, tegnspråk og norsk er viktig for hørselshemmede elever og på Auglend jobbes det med å utvikle begge språk. De aller fleste som bruker tegnspråk, uavhengig av hørselsfunksjon, er tospråklige.
Vi ønsker at alle elevene lærer seg tegnspråk slik at de kan fungere som tospråklige. Tegnspråket er også med på å styrke utviklingen av det norske språket.  Det betyr i praksis å gi elevene større valgmulighet i ulike kommunikasjonssituasjoner.

For hørselshemmede barn sier vi at de er bimodal tospråklig. Det betyr at du snakker både tegnspråk og talespråk. Man skiller på de to modaliteter som er involvert, det auditive for talespråk og visuelle for tegnspråk. 
Opplæringen som fremmer bimodal tospråklighet reguleres av opplæringsloven. For barn i førskolealder har de barna «som har særlige behov for tegnspråkopplæring» rett til det etter  § 2-6. Du kan lese mer om bimodal tospråklighet her.

Fagplaner
Avdelingen tilbyr undervisning etter fagplan for hørselshemmede, altså undervisning i og på tegnspråk. Denne fagplanen er ganske lik ordinær fagplan. Den største forskjellen er at denne fagplanen gir rett til undervisning i og på tegnspråk. Du kan lese mer om fagplanene her. Vi gir også undervisningstilbud til hørselshemmede elever som ønsker å følge ordinær fagplan. Læring skjer i samhandling med andre, derfor slås gruppene sammen i enkelte fag for å skape et større elevmiljø. Når gruppene er samlet, er tegnspråk vårt fellesspråk.