Velg seksjon 8. trinn a
Dalabergan 3 6511 KRISTIANSUND
Telefon: 71575400 Send oss e-post
Redaktør: Frode Pedersen
Hei, i nærmeste framtid vil elevene på 8. og 9.trinnet ved Atlanten ungdomssole gjennomføre den ikke-anonyme spørreundersøkelsen Spekter. Dette for å forebygge læringsmiljøet, og jobbe aktivt mot mobbing. Etter gjennomført undersøkele i de ulike klassene, vil kontaktlærere følge opp elevene med elevsamtaler, enten individuelt eller i gruppe.

Atlanten ungdomsskole markerte samenes nasjonaldag 06.02.2024.

For å gratulere noen med samefolkets dag sier man: Vuorbbe biejvijn! (lulesamisk), Læhkoeh biejjine! (sørsamisk) og Lihkku beivviin! (nordsamisk

Hvorfor er samenes nasjonaldag den 6. februar?

Bakgrunnen for datoen 6. februar er at det første samiske landsmøtet ble avholdt den 6. februar i 1917, i Metodistkirken i Trondheim. Det var første gang i historien nord- og sørsamer fra forskjellige land samlet seg til et stort møte for å drøfte og belyse felles saker og problemstillinger.

Et viktig symbol i feiringen av 6. februar er flagget. Det samiske flagget er felles for alle samer, uavhengig av hvilket land de bor i. Flagget ble godkjent 15. august 1986 av Den 13. nordiske samekonferansen i Åre, Sverige, og det er formgitt av den samiske kunstneren Astrid Båhl fra Skibotn i Troms.

Kilde : Wikipedia

Her er info til de som potensielt vil melde seg på skrive- og fortellerkurs på Bakgården Ungdomshus i uke 6.

Er du glad i å fortelle, skrive og uttrykke deg? Hvilken historie vil du fortelle, og hva inspirerer deg?
Bli med på en kreativ, inspirerende og utforskende kveld på Bakgården Ungdomshus sammen med skuespiller og dramatiker Sigrid Alnæs.
Fokuset er å bli kjent, åpne vår egen fantasi og oppleve skrive- og formidlingsglede. Kurset foregår tirsdag 06.02 og onsdag 07.02 fra kl. 18.00-20.00, og du kan delta begge datoer om ønskelig.
Kurset er et gratis tilbud til elevene. Kanskje blir det servert kanelboller også?
Hjertelig velkommen!

Med vennlig hilsen Sigrid Alnæs

Tre skoler i Kristiansund har samarbeidet rundt temaet “Framtidstro” det siste året. Resultatet av dette samarbeidet kan du oppleve i Kunsthallen i Kristiansund sentrum denne helgen. Se lenke.

Utstillingen "Framtidstro"