Meny
Velg seksjon Forside
Kalstøvegen 25 4264 Kvalavåg
Telefon: 51110716 Send oss e-post
Redaktør: Johannes Nyhamn
Calendar
Title and navigation
Title and navigation
<<<februar 2018><<
februar 2018
mtotfls
29303101020304
05060708091011
12131415161718
19202122232425
26272801020304
05060708091011
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Oversett siden til et annet språk
Translate page to another language
Traducir la página a otro idioma
Undervisning

MONTESSORIMATERIELLET

Hjerneforskning viser at læringsutbyttet øker når hånden gjør noe som er relatert til det vi skal lære. Montessorimateriellet er «konkretiserte abstraksjoner», det gjør abstrakte konsepter synlige og håndterbare. «Arbeidet med materiellet leder barnet fra konkret virkelighet, gjennom en gradvis abstraksjonsprosess, til å kunne gjøre generaliseringer, forstå sammenhenger og sette opp regler.» (Læreplan for Montessoriskolen) 

ALDERSBLANDING

Aldersblanding er et grunnleggende montessoripedagogisk prinsipp. Elever med ulik erfaringsbakgrunn får samarbeide og lære av hverandre, og den enkelte elev får arbeide på mange nivåer samtidig, etter evne og interesse. Elever inspirerer hverandre i arbeid, og de får rikelig anledning til å utvikle sin sosiale kompetanse og prøve ut forskjellige roller i vårt klassemiljø.«Våre skoler viser at barn av ulik alder hjelper hverandre. Det er mange ting som ingen lærer kan formidle til et tre år gammelt barn, men som et barn på fem kan formidle med letthet.»Maria Montessori

OBSERVASJON

Kontinuerlig observasjon av hver enkelt elev er lærernes viktigste "middel" for å møte eleven på det modningsnivå han /hun befinner seg på. Dette gir læreren mulighet til å presentere nye oppgaver på riktig tidspunkt, og gi den veiledning og inspirasjon som eventuelt trengs i læreprosessen.En montessoriskole skal gi elevene mulighet til:

• å utvikle kreativitet

• å velge det som engasjerer dem i omgivelsene

• å arbeide uavbrutt og så lenge de selv ønsker med en oppgave

• å komme frem til løsninger og ideer selv, og oppmuntres til selvstendighet

• å kommunisere og dele sine oppdagelser med andre

Lærerens oppgave er med åpent sinn:

• å undervise elevene• å observere elevene i et fritt og åpent miljø

• å bygge opp omgivelsene gjennom tilrettelegging av materiell

• å tilrettelegge klassemiljøet

• å ta del i barnets liv og utvikling innen klassemiljøet

• å evaluere elevene i samtaler med de foresatte