BILDE

IKT for elever - Grunnleggende bildebehandling

Lær Grunnleggende bildebehandling via IKT for elever. Modulen bruker programmet paint.net som eksempel. Programmet er gratis og kan lastes ned her. Det du lærer i denne modulen er overførbart til andre nedlastbare eller online bilderedigeringsprogrammer, som f.eks. Phoenix - omtalt lenger nede på siden.

Animoto og GoAnimate

Med nettjenesten animoto (øverst) lager du raskt og enkelt proffe bildevisninger. Vil du jobbe med animasjon kan du prøve GoAnimate (nederst).

Aviary.com - Aviary Phoenix - Se eksempelfil

Aviary Hall of Fame - Aviary tutorials

Vil du har flere nyttige tips til programmer og tjenester som kan være nyttige og morsomme å jobbe med i undervisningen eller hjemme, så kan du besøke siden som heter IKT for elever her på minskole.no

Søk etter materiale du har lov til å gjenbruke via Creative Commons-søk. Du sier i utgangspunktet i fra om at du har tenkt å bruke bildet når du søker, og får treff fra ulike kilder lenket opp mot opphavsrett.

Googles bildesøk gir rask og effektiv tilgang til et hav av bildemateriale. Husk at du ikke nødvendigvis kan ta alt du finner. Lenk i det minste til siden

Flickr er et svært populært nettsted fra Yahoo, der profesjonelle fotografer og amatørfotografer legger ut bildene sine. Sjekke rettigheter under lisens nede til høyre.

Vi utfordrer deg som er elev i ungdomsskolen til å sette deg inn i hvordan du kan søke frem bilder du har lov til å bruke og lære deg noen enkle regler for opphavsrett.

Hvis du ikke kan noe, eller nok, om dette temaet kan du besøke nettstedene vi har lenket til på siden her, eller bruke nettvettmodulen på IKT for elever (Kommer i 2012)

Creative commons er et sett med rettigheter som kan knyttes til ting som legges på nett. Dette er ikke bare nyttig kunnskap, men svært viktig.

Open clipart library er den største samlingen av cliparts til fri bruk. Alle cliparts er frigitt åpent slik at de kan brukes fritt, deles og remixes.

Shutterstock og iStockphoto er eksempler på profesjonelle bildenettsteder som selger bilder eller gir tilgang til bilder som en abonnementstjeneste.