IKT FOR ELEVER

Er du elev i barneskolen, eller har nokså begrenset kunnskap om ulike områder innen praktisk bruk av IKT i skolen? Da anbefaler vi at du gjennomfører kursene under.
Modulene er interaktive.
Det kreves ingen forkunnskaper.
Er du elev i ungdomsskolen, eller har gode kunnskaper om ulike områder innen praktisk bruk av IKT i skolen? Da anbefaler vi at du sjekker ut noen av de nyttige og gode tjenestene under.
Alle tjenestene under er nettbaserte.
Det er en fordel med noe forkunnskaper

IKT for elever - Internett og nettvett

De to første delene av Internett og nettvettmodulen egner seg godt i barneskolen, f.eks. på mellomtrinnet. I del1 av modulen Lkan du lære å skille mellom ulike typer nettsteder, søk på internett, kildekritikk, opphavsrett og bruk av bilder. I del 2 av modulen lærer du om uønsket innhold på internett, chatting og bruk av webkamera.

IKT for elever - Internett og nettvett

Del 3 av Internett og nettvettmodulen på har fokus på sosiale medier og mobbing.

Selv om de fleste brukerne av nettsteder som facebook, YouTube, twitter og blogger er ungdomsskoleelever kan det være nyttig også for barneskoleelever å få et innblikk og diskutere personvern, nettetikk og mobbing.

Tekstbehandling

Her kan du helt på egenhånd, eller sammen med en venn, lære deg hvordan du kommer i gang med enkelt tekstbehandling. Det meste gjøres ganske likt i forskjellige programmer for tekstbehandling. Vi lærer deg blant annet å skrive inn tekst, sette inn bilder og skrive ut.

Tekstbehandling, regneark og presentasjon m.m.

De siste årene har nettbaserte tjenester for office-jobbing blitt svært populært. Mest kjent er kanskje Google Docs. I denne nettbaserte officepakken kan du jobbe med tekstbehandling, regneark og presentasjon m.m. Du kan jobbe alene eller samskrive med andre. Det du lager kan lett deles med andre via nettet, innbygges på nettsider eller lastes ned.

Regneark

I denne modulen kan du helt på egenhånd, eller sammen med en venn, lære deg å bruke regneark. Det meste gjøres ganske likt i ulike programmer av denne typen. Vi lærer deg blant annet om celler, kolonner og rader. Du lærer også summere og lage enkle diagrammer.

Regner ut det du lurer på

Wolfram Alfa søker ikke i en database, men bruker særdeles avansert matematikk. Tjenesten søker ikke i en database for å vise deg relevante treff, men bruker (norske) billioner av innsamlede datafragmenter som prosesseres via flere millioner kodelinjer for å regne ut det du lurer på.

Presentasjon

Vil du lære deg å lage en presentasjon som du kan vise på skolen eller hjemme? Her kan du helt på egenhånd, eller sammen med en venn, lære deg hvordan du lager en presentasjon med tekst og bilder. Vi lærer deg også hvordan du lager overganger og animasjoner.

Presentasjon

Ønsker du å lage en presentasjon som ikke er helt som de andres? Da er Prezi et verktøy for deg. Det er kanskje et litt uvant grensesnitt, men det er slett ikke så vanskelgi å bruke når du først skjønner hvordan. Bruker du Prezi neste gang du skal holde presentasjon kan du fort komme til å imponere.

Bildebehandling

Har du ofte hatt lyst til å lære deg å behandle bilder? De flinkteste bruker ofte avanserte programmer, men for å komme i gang kan det være greit å bruke et som er gratis. Vi hjelper deg i gang og lærer deg å ta utsnitt av bilder og hvordan du kan forbedre bildene dine.

Bildebehandling

Phoenix er et nettbasert bildebehandlingsprogram som tilbyr et utvalg av effekter, muligheten til å rotere, beskjære m.m. Dette nettstedet tilbyr også flere verktøy for bl.a. å ta skjermdumper, redigere lydfiler, tegne vektorer og redigere bilder. Det er mulig å importere fra andre tjenester og man kan også jobbe sammen med andre brukere på et bilde.

Filmredigering

Det er gøy å redigere sin egen film. For å komme i gang kan det være greit å bruke et program som er gratis. Vi lærer deg hvoran du kan sette sammen en film av ulike filmklipp, bruke videoeffekter og videooverganger, lage rulletekst og lagre filmen.

Animasjon og video

På denne nettsiden finner du ulike verktøy for å være kreativ med bilder, video og animasjon. Registrer en konto på GoAnimate så får du en introkusjon til animering når du logger på første gang. Med andre resurser, som vlix, kommer du raskt i gang med å lage supre filmer av dine bilder og videoklipp.