Trafikkvakt
Publisert: 26. september 2024 | Sist endret: 27. september 2024 | Forfatter: FAU

Trafikkvakter 24/25

Trafikkpatrulje ved Sunde skole 2024/25

Foreldre og personell ved Sunde skole ønsker en tryggere skolevei for elevene. Derfor bidrar alle foreldre med minimum en (1) trafikkvakt om morgenen i vinterhalvåret. 5 voksne skal gå vakt hver morgen fra mandag til og med fredag.

Ved gjentatte anledninger er det observert at en del vakter ikke ble bemannet. Dette kan skyldes både glemsomhet, sykdom og andre årsaker. Derfor er det SVÆRT VIKTIG å melde ifra til klassekontakten hvis du er forhindret til å stille på din vakt.

FAU arrangerer også dette året en konkurranse for å få flest mulig forelde til å stille på vaktene sine. Alle vakter må ta et bilde på posten sin og sende til klassekontakt. Det er derfor viktig at dere sjekker nøye hvor og når dere er satt opp slik at alle er på plass som planlagt. Målet er få fylle alle de 25 vaktene dere er tildelt. De klassene som klarer 100% oppslutning får pizza i premie fra FAU.

Informasjon til deg som skal stå på vakt:

• Vaktene går direkte til sin tildelte vaktlokasjon. Vaktene skal bemannes etter liste satt opp av klassekontaktene.
  • Tidsrom: kl. 07:35 - 08:15
  • Vaktene skal ha på refleksvest
  • Vaktene kan benytte egne refleksvester eller låne refleksvest fra skolen. Refleksvester til utlån kan hentes på kontoret i 2. etasje i bygg 4, fra kl. 07.30 hver dag. Refleksvestene henger til venstre under oppslagstavlen på vei inn til personalrommet.
  • Blinkende lys kan hentes inne på SFO. Brukes til vaktpost 1, og kan settes nede ved undergangen for å hindre fotgjengere/syklister å ankomme skolen tvers over parkeringsplassen mellom alle bilene

FAU minner også om følgende:

1. Du får tildelt en (1) trafikkvakt i året pr barn du har. Ta den vakten på alvor. Alle de andre dagene i året er det andre foreldre som passer på at ditt barn kommer seg trygt over gangfeltene.
  2. Alle som kommer til skolen gjennom undergangen fra Pizzabakeren, SKAL ta til VENSTRE og videre inn i skolegården ved sykkelparkeringen. Hver eneste morgen oppstår farlige situasjoner når barn og/eller foreldre krysser veier uten gangfelt og går rett over parkeringsplassen ved 1. klasse-bygget.
  3. Dere som står trafikkvakt oppfordres til å veilede alle barn og voksne som kommer over parkeringsplassen via overnevnte vei, om å SNU og ta den andre veien
  4. Alle foreldre oppfordres til å prate med sine barn om disse reglene, og hvorfor det er nødvendig med slike regler. Sammen kan vi få til at alle barn kommer seg trygt til og fra skolen, alle skoledager i året.

Vaktpostene:

Vakt 1: Skolens parkeringsplass
Ansvar:
Hjelpe skoleelevene å komme trygt over veien og inn i skolegården.
Oppfordre bilister som slipper av barna i drop-off sonen ved fortauet om å kjøre raskt videre.
Vakt 2: Overgangsfelt ved Soppeland
Ansvar:
Sørge for at elever venter til det er klart til å krysse overgangsfeltet på en trygg måte, stoppe biler om nødvendig

Vakt 3: Ved fortauet/ støyvegg nedenfor skolegården
Ansvar:
Sørge for at elevene holder til høyre på fortauet slik at syklister kan passere.
Oppfordre passerende jobbsyklister om å ta hensyn til barna

Vakt 4: Ekrehaugen overgangsfelt, rett ved innkjøring fra Revheimsveien
Ansvar:
Sørge for at elever venter til det er klart å krysse overgangsfeltet på en trygg måte, stoppe biler om nødvendig.

Vakt 5: Ved de to gangfeltene på begge sider av krysset mellom Syftesokbakken og Olsokveien
Generelt vakthold i gangfeltene
Varsle/stoppe biler fra Olsokveien FØR de runder hjørnet.
Passe på at elever som kommer ut fra gangveier og fortau stopper og ser seg for før de går ut i gangfeltene.
Ved kø: påminne bilistene om å holde gangfeltene åpne (ikke stoppe midt på gangfeltet).