Maleskrin
Publisert: 15. august 2025 | Sist endret: 28. august 2025 | Forfatter: Randi Harveland

SMART Vennskapsuke 2025

Velkommen til et nytt skoleår. Håper alle har hatt en fin sommerferie☀️.

De siste årene har vi gjennomført SMART vennskapsuke i starten av skoleåret. Dette har vi hatt god erfaring med og har derfor gjort den til en rutine hvert år.  

Vi har jobbet med verktøyet fra SMART oppvekst gjennom flere år, så for de fleste er disse allerede godt kjent, men for noen av dere er det helt nytt. 

Er du mer nysgjerrig på hva SMART oppvekst er, så kan du også lese om dette på smartoppvekst.no.

Sosial kompetanse er viktig i arbeidet med satsingsområdet Oracy, der målsettingen er å styrke muntlige ferdigheter blant elever og voksne. SMART oppvekst er noe av verktøyet vi bruker i dette arbeidet. Kort sagt skal arbeidet vårt med SMART oppvekst bidra til å skape robuste barn og unge, slik at de er i stand til å takle det livet byr på i medgang og motgang. Vi skal jobbe for at alle skal oppleve inkludering, medvirkning, livsglede, håp og engasjement.  

I starten av et nytt skoleår synes vi det er viktig å ha fokus på en så god start som mulig. Det har vært en lang sommerferie og vi skal raskt i skolemodus. Vi skal treffe nye og gamle lærere og klassekamerater, nye fag, bøker, rom etc. Det er mye som skal skje ved oppstart.  

Vennskap, glede, inkludering og trivsel er noe vi jobber med hele skoleåret, men denne uken skal vi ha ekstra fokus på det. 
Vennskapsuken er et av tiltakene våre i arbeidet med at alle skal oppleve et godt fysisk og psykososialt arbeids-og læringsmiljø på Orstad skule. 

SMART vennskapsuke skal vi ha i uke 34. Det skal være aktiviteter gjennom hele uken med fokus på glede, trygghet og vennskap. Vennskapsuken avsluttes fredag med kjekke aktiviteter klassevis, pølsefest og felles BlimE dans.  

SMART Vennskapsuke- Hva og hvorfor? 
En myk oppstart med ekstra fokus på vennskap, glede, trygghet og inkludering 
Tilrettelegge for aktiviteter som styrker relasjonen mellom alle elevene på skolen, både mellom voksne og barn og fra elev til elev 
Forebyggende tiltak for å hindre mobbing og utestengelse 
Styrke «vi-følelsen» og et inkluderende fellesskap 
Utvikle positive klassemiljø