Alle barn skal oppleve å bli sett
for den de er, og vi skal hjelpe dem inn i fellesskapet i barnehagen. Vårt
hovedmål er at alle barn skal oppleve tilhørighet i fellesskapet. Vi har en
felles visjon i våre barnehager om at vi skal skape en trygg og god barndom for
våre barn. Barnehagen
har på bakgrunn av kartlegging av pedagogisk praksis, prioritert følgende
hovedsatsingsområde for neste barnehageår.
Relasjon
Vi har fokus på å bygge trygge, gode og sterke
relasjoner mellom barn og voksne i barnehagen. Barn trenger sensitive og varme
voksne rundt seg, og trygghet er en forutsetning for at barna skal utforske,
leke og lære. Tilknytning dreier seg om mer enn gode følelser. Det dreier seg
like mye om å hjelpe barn med vanskelige følelser og å støtte dem i utforskning
og lek. Alle barn skal bli sett ved at vi ansatte er aktive, til stede og
støttende i leken. Vi deler oss i små grupper når vi kan, noe som sikrer at
alle blir sett og får mulighet til å knytte nære relasjoner. Det vi legger inn
av omsorg, trøst, ømhet, glede og latter, kommer ut igjen som god psykisk helse
og mestring hos de barna vi jobber med. Hos oss
skal barnet bli rustet for å mestre resten av livet gjennom å møte varme, gode
og grensesettende voksne med god relasjonskompetanse. Vi bruker trygghetssirkelen COS - Trygghetssirkelen som metode.
Lek
Relasjoner bygges i stor grad gjennom
samspill i lek. Lek har, og skal ha en sentral rolle i barnehagen. Lek er
barnets viktigste aktivitet og har en fremtredende plass i barns liv. I leken
foregår det viktige læringsprosesser, og den fremmer utvikling på alle områder:
språklig, intellektuelt, fysisk, sosialt og emosjonelt. I leken styrker og
utvikler barnet sin identitet og selvfølelse, de prøver ut og lærer sosiale
normer og regler. Gjennom leken får også barna bearbeidet sine inntrykk og
erfaringer. Gjennom lek utvikler barn vennskap, og vennskap og tilhørighet er
selve grunnlaget for barns trivsel i barnehagen. Vi støtter oss til Terje Melås
i vårt arbeid med leken. Vi har en målsetning om å bli lekegode barnehager. I lekegode barnehager har de et
personalteam som deltar i leken. De går inn og ut av leken og
deltar slik at barna får en enda mer selvstendig lek. De
ansatte bruker lek i overgangssituasjoner, og samlingsstunden har en betydning
for leken. I lekegode
barnehager er de ansatte opptatt av dramaturgi; å skape spenning og å overraske
barna. De åpner lekedøra til en verden av magi, fantasi, spenning og
overraskelser. Forsknings-
og utviklingsarbeidet (FOU) Barn vil leke
mer – Terje Melås.
Språk
Leken er barnehagens
viktigste pedagogiske virkemiddel for å utvikle barnets språk. Barna bruker
språket for å uttrykke følelser, tanker, meninger og erfaringer. Språket er
også nøkkelen til å bygge gode relasjoner, delta i lek og løse konflikter. Vi
har et stort mangfold med flere ulike nasjonaliteter og morsmål i vår enhet, og
vi har derfor stort fokus på å sikre et godt språkmiljø for alle barna.
Kunst/kultur
Odderøya kulturbarnehage har
en mangeårig satsing på de estetiske fagområdene musikk, sang, dans/bevegelse,
drama og visuell kunst. Erfaringen viser at arbeid med de estetiske fagene har
stor betydning for språkutvikling/språkmiljø, danning og livsmestring.
Opplevelser med kunst og kultur i barnehagen kan danne grunnlag for
tilhørighet, deltakelse og eget skapende arbeid. Vi ønsker derfor å videreføre
denne satsingen til alle barnehagene i vår enhet da vi ser at estetiske uttrykk
er universelle og danner grunnlag for et felles språk på tvers av etnisitet. Vi
vil motivere barna til å uttrykke seg gjennom musikk, dans, drama og annen
skapende virksomhet, og gi dem mulighet til å utvikle varierte uttrykksformer.