Lærerutdanningene ved
flere av landets universiteter er i ferd med å utvikle teknologirike klasserom.
På Universitetet i Agder er flere NPeD-medlemmer engasjert i et prosjekt som
skal føre til Undervisningsverkstedet,
et rom fullt av fremtidens teknologi til bruk i undervisningen.
- Vi i arbeidsgruppa jobber med å utvikle et fleksibelt,
teknologirikt klasserom til bruk i lærerutdanningene ved UiA. Dette skal brukes
i alle lærerutdanningene; barnehagelærerutdanning, grunnskolelærerutdanning,
lektorutdanning, PPU og PPU Yrkesfag. Rommet har fått arbeidstittel
Undervisningsverkstedet. Dette sier prosjektleder, og NPeD-medlem, Kjerstin
Breistein Danielsen.
UiA har invitert med representanter fra lærerutdanningene,
fagmiljøene, studenter og grunnskole i en arbeidsgruppe, som har fått i oppgave
å arbeide fram konseptet. Gruppa har vært på studietur både til Universitetene
i Stavanger og København, for å se hva de har fått til der. Planene begynner nå
å ta form. Kjerstin forteller videre:
- Vi ønsker at Undervisningsverkstedet skal være et sted
hvor faglærere i lærerutdanningene kan prøve ut ulike undervisnings- og
arbeidsmåter sammen med studentene. Og hvor de kan få mulighet til å utvikle
sin egen kompetanse, både når det gjelder det digitale og det didaktiske. I
tillegg er det ønskelig å koble bruken til studentenes praksis i skole og
barnehage.
Rommet som UiA har fått til formålet skal bygges om i løpet
av høsten og etter planen stå klart i løpet av januar 2019. Innholdet vil være
en blanding av fastmontert utstyr og ting man kan låne med til bruk andre
steder.
- Vi er i utviklingsfasen og jobber med å finne ut hvordan
rommet skal se ut, hvordan det skal møbleres, hva slags teknologi det skal
inneholde og hvordan det skal driftes, avslutter Kjerstin.
Vi venter i spenning på resultatet.