Publisert: 23. april 2025 | Sist endret: 23. april 2025 | Forfatter: Unni Brekka Ugland
Velkommen til ungdomsskolen og til Møvig skole
Nå har nok dere på 7. trinn tenkt
lenge og mye på hvordan det blir å gå på Møvig skole neste år. Det finner du
ikke skikkelig ut av før du begynner til høsten, men vi starter nå med å bli
litt bedre kjent med hverandre.
Det er spennende å begynne på
ungdomsskolen! Du vil få nye lærere og nye klassekamerater og lære mye nytt.
Mange er veldig spent på hvem de kommer i klasse med. Det er mye arbeid og
mange forhold å ta hensyn til når vi setter sammen klasser, og derfor har vi
møte med både Sjøstrand og Voiebyen før klassene settes sammen. Vi får god
hjelp av begge barneskolene i denne prosessen.
Det første som skjer når du kommer
hit, er at du skal fylle ut et ark med opplysninger om deg selv. Skjemaet
får du av din lærer. Der kan du fortelle lærerne dine til neste år om deg selv,
hva du liker og hva du holder på med.
Videre skal du velge hvilket
ekstra språkfag du vil lære i 8. klasse. Du velger
mellom arbeidslivsfag, engelsk
fordypning, tysk, fransk eller spansk.
Du må også fortelle oss hvilket
valgfag du ønsker. Her er alternativene fysisk aktivitet og helse, praktisk
håndverksfag og teknologi og design. Mer informasjon om fremmedspråk og valgfag
finner du under.
FREMMEDSPRÅK, ARBEIDSLIVSFAG
OG ENGELSK FORDYPNING SKOLEÅRET 2025/2026
Elever på
ungdomsskolen skal enten ha fremmedspråk eller arbeidslivsfag.
Når en elev har
valgt et fremmedspråk, skal eleven normalt ha faget gjennom hele ungdomsskolen.
I løpet av første semester på 8. trinn kan imidlertid elevene, i samråd med
skolen, gjøre omvalg. Når særlige hensyn tilsier det, kan skoleeier
innvilge overgang på et senere tidspunkt. Uansett når omvalget foretas, skal
eleven ved slutten av 10. trinn bare vurderes i det nye faget og etter
fastsatte kompetansemål.
Møvig skole tilbyr følgende:
· Tysk
· Fransk
· Spansk
· Arbeidslivsfag
· Engelsk fordypning
Om vi starter opp med alle tilbudene er avhengig av
om vi får mange nok elever på hvert tilbud. Det er ikke gitt at alle får
innfridd sine ønsker om fremmedspråk, men vi strekker oss så langt vi kan for å
innfri elevenes førsteønsker.
De som velger et annet fremmedspråk bør
være glad i teorifag og har gjerne planer om å studere videre etter
videregående skole. Hvis en er med glad i praktisk arbeid og ikke så glad
i teorifag bør en velge arbeidslivsfag eller engelsk fordypning.
NB: Vær oppmerksom på mulige konsekvenser ved valg av
fremmedspråk:
I videregående utdanning er det femten
utdanningsprogram; ti er yrkesfaglige og fem er studieforberedende. Elever som
velger yrkesfaglig utdanningsprogram, har bare engelsk som
fremmedspråk. Elever som velger studieforberedende utdanningsprogram, må ha et annet fremmedspråk i tillegg til engelsk. De studieforberedende
utdanningsprogrammene er; Idrettsfag, kunst, design og arkitektur, medier og
kommunikasjon, musikk - dans og drama og studiespesialisering.
Elever ved studieforberedende
utdanningsprogram som ikke har fremmedspråk i grunnskolen, må ha
undervisning i annet fremmedspråk alle tre årene i videregående skole, i
stedet for de to første. Det er verdt å merke seg at fremmedspråkundervisningen
i 3. og siste skoleår vil gå på bekostning av valgfrie programfag, som f.eks
matematikk, fysikk, kjemi, rettslære osv. På de fleste videregående skolene så
tilbyr det da tysk som eneste alternativ.
VALGFAG SKOLEÅRET 2025/26
Valgfagene skal
bidra til at elevene, hver for seg og i fellesskap, styrker lysten til å lære
og opplever mestring gjennom praktisk og variert arbeid. Valgfagene er
tverrfaglige og skal bidra til helhet og sammenheng i opplæringen. En
kan hvert år velge om en vil fortsette med samme valgfag hvis
det tilbys, eller en kan velge et annet valgfag.
Elever på 8. trinn neste skoleår kan velge mellom
følgende valgfag:
· Fysisk aktivitet og helse
· Produksjon av varer og tjenester
· Teknologi i praksis
Fysisk aktivitet og helse
Fysiske aktivitet: Hovedområdet omfatter deltakelse i ulike aktiviteter. Gjennom å prøve
nye aktiviteter, tøye egne grenser og samhandle med andre når det er naturlig,
skal elevene oppleve glede og mestring. Hovedområdet innebærer mulighet for
fysisk aktivitet innenfor flere ulike bevegelsesmiljøer. Hovedområdet omfatter
så vel friluftsaktiviteter og alternative treningsformer som tradisjonelle
lagidretter og individuelle idretts- og treningsaktiviteter.
Kosthold og helse. Hovedområdet
omfatter kunnskap om og praktisk erfaring med sammenhengen mellom fysisk
aktivitet og kosthold og den virkning dette har på egen helse. Sentralt i
hovedområdet er personlig planlegging og refleksjon over sammenhengen mellom
fysisk aktivitet, kosthold og helse. Les mer om valgfaget her: http://www.udir.no/kl06/FAH1-01/
Praktisk håndverksfag:
Idéutvikling. Prosessen fra å
utvikle en forretningsidé til å etablere ei virksomhet er sentralt i
hovedområdet. Elevene skal identifisere behovene for varer og tjenester i
lokalsamfunnet og vurdere hvordan de kan tilfredsstilles gjennom et nytt
produkt, eller ved å videreutvikle et produkt som allerede eksisterer.
Produksjon. Hovedområdet
handler om prosessen med å planlegge, produsere og markedsføre varene eller
tjenestene frem til de kan leveres. Hovedområdet omfatter erfaring med å bruke
lokale ressurser i tillegg til budsjettering og regnskap.
På Møvig er faget i
perioder knyttet til produksjon for skolens kantine. Det kan i andre perioder
være snakk om annen produksjon. Les mer om valgfaget her: http://www.udir.no/kl06/PVT1-01/
Teknologi og design.
Undersøkinger. Hovedområdet
handler om hvordan teknologiske produkt er konstruerte og virker, hva for
prosesser som inngår i utvikling og bruk, og kva for behov produkta dekker.
Utvikling, konstruksjon og produksjon av teknologi inngår i hovedområdet, i
tillegg til helse, miljø og sikkerhet (HMS). Kunnskap om hvordan teknologien
bygger på noen grunnleggende prinsipp, og hvordan ny teknologi bygger på
tidligere erfaringer, hører også med til hovedområdet.
Idéutvikling og produksjon. Hovedområdet omfatter planlegging, framstilling og utprøving av egne
produkt og konstruksjoner. Planar for framstilling og utprøving av egne produkt
og konstruksjoner bygger på kravspesifikasjon. I utviklingsfasen er kjennskap
til design og virkemåte til andre produkt viktig. Diskusjon omkring ulike sider
ved produkta er viktig i alle faser av produktutviklingen og kan også medvirke
til å forbedre prosesser og produkt.
På Møvig lærer elevene å
bygge og programmere legoroboter. De lærer også hvordan de kan bruke
loddeutstyr. Utvikling av dataspill inngår også i dette valgfaget.
Oppfordring:
Snakk både med kontaktlæreren på barneskolen og de
voksne hjemme om valgene du skal gjøre før du kommer til Møvig skole.
Kontakt gjerne vår rådgiver
Svein-Åge Losnegard, tlf. 92481862 hvis dere har spørsmål.
Foresatte får påmeldingsskjema i Visma. Frist for å komme med ønsker er
satt til fredag 2.mai .