Publisert: 11. april 2025 | Sist endret: 11. april 2025 | Forfatter: Torhild Håland

Politisk engasjement hos elevene

Klasse G på skolen har jobbet med styresettet i sitt eget land.  Vi har brukt transspråking, slik at elevene først uttrykker seg på sitt eget lærespråk, for så og føre informasjonen over til det norske språket. Dette har ført til at alle har lært seg mer om sitt eget politiske system, men også lært om andre land som er representert i klassen.  

Elevene fikk kjenne på uenighet om hvordan de forskjellige land styres, om det er rettferdig, hvorfor noen må flykte fra sitt eget land men  også kunne se sitt eget land, litt på avstand.  Elevene har laget en presentasjon og presentert for hverandre. Land som vi fikk høre om var: Tyrkia, Syria, Somalia, Kurdistan og Tyskland. Elevene brukte et avansert norsk språk og lærte mange nye ord og uttrykk. Læreren ble veldig imponert. 

Den politiske diskusjonen ble stor og ganske høylytt, og vi er glade for at det er ytringsfrihet i Norge. Det er lov å si sin mening uten å trakassere andres meninger. Og alle var like gode venner etter diskusjonen, og alle fikk kjenne på at vi må leve med uenighet.