Publisert: 29. mai 2024 | Sist endret: 29. mai 2024 | Forfatter: Anne Brodersen

Sykling på 4. trinn

I skolen jobber vi med mål i kroppsøving: Øve på trygg ferdsel i trafikken (2. trinn), og forstå og følgje reglar i trafikken (4. trinn).

På uteskoledager går vi ofte langs vei. Da øver vi på trygg ferdsel, på 4. trinn tar vi det videre til sykling. Opplegg for sykling har tre deler:

1. Lære trafikkregler. Dette gjøres som leselekser, klasseromsundervisning og digitalt med ressursen sykkeldyktig.no.

2. Beherske sykkelen. Det er ikke nok å sykle rett frem uten å velte for å være trygg i trafikken. Det kan komme situasjoner der du må reagere raskt, svinge eller stoppe. Vi øver på slalåm, svinger, gi tegn og mye annet. Vi har en ferdighetsløype i uteområdet som vi øver på og har prøve i.

3. Sykle i trafikken. Her binder vi sammen ferdigheter og teori. Vi sykler i små grupper med voksen og som hele gruppen. Først runder på Håmoen, deretter strekker vi oss utover. Vi drar på sykkelturer.
På mellomtrinnet har vi vært så heldig å få besøk av KCK som hjelper oss å øve videre på ferdigheter.

Skolen anbefaler å vente med og sykle alene til skolen etter elevene har tatt sykkelprøven på våren på 4. trinn. Les mer om tips og råd på Trygg Trafikk sine sider her