Publisert: 14. juni 2024 | Sist endret: aldri | Forfatter: Bernt

Hjernevennlig skole

Visste du at hjernen ikke er ferdig utviklet før vi er i midten av 20årene? Særlig er det den delen av hjernen som vi bruker til å tenke med som tar lengst tid å utvikle.

Kvernevik skole er valgt ut til å være pilotskole i skolehelsetjenestens prosjekt “Hjernevennlig skole”, kalenderåret 2024.

Målet er at barn og voksne skal få økt kunnskap om barnehjernen og få hjelp til å legge opp skolehverdagen på en måte som gir lavest mulig stressnivå for elever og voksne, og dermed øke barna sine muligheter for læring.

Kjerneelementene i opplegget er å gi voksne og barn en skolehverdag med større doser av bevegelse, sansestimulering og positive kontaktpunkt i elev-elev-relasjon og lærer-elev-relasjon.

Skolen har tre lærere som deltar i en mentorgruppe sammen med lærere fra to andre pilotskoler. Skolehelsetjenesten er innom alle trinn og har tettere oppfølging med noen klasser/trinn på skolen.

De har også hatt undervisning for hele personalet og deltatt på foreldremøter.

Her kan du se en film om den tredelte hjernen.