Velg avdelinger Framside
Vervarsling frå yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Elevundersøkinga
Informasjon om nasjonale prøver på 8. trinn

Vi vil gjerne gi dere litt informasjon om de nasjonale prøvene som elevene på 8. trinn skal gjennomføre snart. Nasjonale prøver gir både skolen og elevene en god pekepinn på hvordan de ligger an i noen viktige fag.

Trykk på "Les meir" for mer informasjon.

Hva er nasjonale prøver?
Nasjonale prøver er tester i lesing, regning og engelsk som alle elever på 8. trinn må ta. Disse prøvene er laget for å sjekke hvor godt elevene har tilegnet seg grunnleggende ferdigheter. Prøvene gir både lærerne og elevene selv en oversikt over hvor de står i forhold til resten av landet.

Hvorfor tar vi nasjonale prøver?
Prøvene hjelper oss å se hva elevene mestrer godt og hva vi kanskje må jobbe litt mer med. De gir også skolen muligheten til å tilpasse undervisningen bedre til den enkelte elev. Resultatene brukes til å forbedre undervisningen, ikke bare hos oss, men også på skoler rundt omkring i hele Norge.

Når og hvordan skjer det?
Prøvene gjennomføres i løpet av september, og de er digitale. Hver prøve tar cirka 90 minutter, og elevene får tilgang via skolens læringsplattform. Det er fint om elevene møter uthvilte og klare til å gi sitt beste på prøvedagene.

Hva skjer med resultatene?
Resultatene deles med elevene og dere foresatte. Lærerne bruker disse resultatene til å justere undervisningen slik at den passer bedre til hver enkelt elevs behov. Det er viktig å huske at disse prøvene ikke påvirker karakterene – de er bare en måte å se hvordan elevene ligger an.

Hva kan dere gjøre som foresatte?
Hjelp eleven å være klar: Sørg for at eleven får nok søvn og et godt måltid før prøvene.
Gi støtte: Oppmuntre dem til å gjøre sitt beste, men ikke stress med resultatene – det er bare en test, ikke en eksamen.
Vær med på laget: Når resultatene kommer, snakk gjerne med eleven om dem og se hvordan dere kan støtte videre læring.

Spørsmål?
Hvis dere lurer på noe, er det bare å ta kontakt med kontaktlæreren eller skolen. Enda mer informasjon finnes på https://www.udir.no/eksamen-og-prover/prover/nasjonale-prover/om-nasjonale-prover/